Redaktør Mari Skurdal og daglig leder Christian Samuelsen i Klassekampen

Klassekampen økte salgsinntektene med 16 millioner: Nå flater veksten ut

Klassekampen øker brukerinntektene, men driftsresultatet raste ned. Daglig leder Christian Samuelsen sier avisen nå er der de skal være.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Klassekampen økte inntektene med 14,2 millioner kroner i 2021, opp fra 203,5 millioner kroner til 217,7 millioner.

Det viser avisens årsregnskap for fjoråret.

Avisen økte salgsinntektene med 16 millioner kroner. De fikk samtidig en reduksjon i pressestøtten fra 42,7 millioner til 41,7 millioner.

Daglig leder i Klassekampen, Christian W. Samuelsen, sier til Medier24 at fjoråret gikk bra for avisen.

– Det ble selvfølgelig en rekalibrering etter korona. Vi fikk en del økte utgifter fra ting vi holdt tilbake da pandemien herjet. Men vi fikk også gode inntekter, og det ble et bra år, sier han.

Brukerinntektene størst vekst

Driftsresultatet endte på 2,3 millioner kroner, en kraftig nedgang fra 9,1 millioner kroner året før. Det gir en driftsmargin på en prosent, mot fire prosent i 2020.

– Det er akkurat der vi skal være, med en prosent i margin. Vi skal ikke ha større driftsresultater enn det i et vanlig år, sier Samuelsen.

Av driftsinntektene til Klassekampen er 163 millioner kroner abonnementsinntekter, og 12,2 millioner annonseinntekter. Abonnementsinntektene økte i fjor med 13,8 millioner kroner.

– Og mesteparten av økningen er digitale brukerinntekter, så det er positivt.

Utgiftene økte med 21 millioner kroner, fra 194 millioner til 215 millioner. En god del av økningen er lønnskostnader.

– Vi hadde ansettelsesstopp i 2020, og i fjor åpnet vi den kranen igjen.

I fjor opprettet Klassekampen blant annet en gravegruppe.

– Svir skikkelig

Og Samuelsen forteller at året så langt har gått greit.

– Vi opplever en utflatning i opplaget, slik mange andre gjør. Det har blitt sagt at man fikk abonnentene til låns under pandemien, og nå flater veksten ut igjen. Men vi kommer til å klare budsjettene, sier han og legger til at den papirtunge avisen merker prisøkningen på papir godt.

– Trykkeri og distribusjonskostnadene går ganske godt over budsjettet i år, så vi merker at det svir skikkelig. Men vi tjener fortsatt gode penger på papir.

– Men vi ser at alt vi tar inn av økte inntekter, blant annet prisøkning på avisen og på annonser, forsvinner rett inn i trykk og distribusjons-gapet.

Powered by Labrador CMS