Sumeet Singh Patpatia, mangfoldssjef i Schibsted.
Foto: Kent Olsen
Mangfold-sjefen kritisk til konsernets nye ledergrupper
Samtidig som Schibsted er ute med ny kampanje for å fremme mangfold, er de nye ledergruppene ganske homogene.
I forbindelse med at Schibsted i neste uke deler selskapet i to,
og selger nyhetsmediene til Stiftelsen Tinius, har konsernet satt to nye ledergrupper, for Schibsed Markedplaces og Schibsted Media.
Samtidig har konsernet lansert en ny mangfoldskampanje med budskapet
«Don´t hire yourself».
Mangfoldssjef i Schibsted, Sumeet Singh Patpatia, sier til
Kampanje at konsernet har mer å gå på når det gjelder mangfold i de nye
ledergruppene.
– Vi kan
ikke si oss fornøyd før vi har et representativt utvalg som speiler samfunnet -
fra toppen og nedover, sier Patpatia til Kampanje.
Den nye konsernsjefen for markedsdelen av selskapet, Schibsted
Markedplaces, Christian Printzell Halvorsen, sier til Kampanje at han er enig i
oppfatningen, og sier det absolutt er rom for bedring når det gjelder mangfold
i ledergruppen.
– En ideell ledergruppe reflekterer helheten i samfunnet, og så
vil jeg også si at vi ikke bare må se på dette med norske øyne. Vi er et
nordisk konsern, og det betyr at vi også burde hatt representanter fra alle
landene i lederteamet. Der mangler vi eksempelvis ledere fra Finland og Danmark,
sier Printzell Halvorsen til avisen.
Han påpeker samtidig at Ragnar Kårhus er midlertidig ansatt i
stillingen som konserndirektør for People & Communication, og at han håper
rekrutteringen til den stillingen vil bidra til mer mangfold.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no