Kjersti Sortland, sjefredaktør i Stavanger Aftenblad.
Kjersti Sortland, sjefredaktør i Stavanger Aftenblad.

Får gjenoppstått konkurrent – slik vil Stavanger Aftenblad møte den

Når Amedia nå inntar Stavanger, ønskes de velkommen av både NRK og Stavanger Aftenblad. Sistnevnte lover å steppe opp.

Publisert

Tirsdag ble det kjent at Amedia har kjøpt rettighetene til Rogalands Avis.

Avisen ble lagt ned i januar i år, etter flere år med økonomiske utfordringer, og daværende eier Mentor Medier klarte ikke å selge den til noen som ville drive videre.

Alle de ansatte mistet da jobben, og konkurrentene i NRK Rogaland og Stavanger Aftenblad sa nedleggelsen var et tap for mediemangfoldet.

Nå er det kjent at Amedia planlegger å relansere den som RA Stavanger, trolig en gang over sommeren.

Prøver på lokale rekrutteringer

Sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, Kjersti Sortland, er ikke overrasket over nyheten om kjøpet. Ansatte i hennes avis har nemlig blitt kontaktet av rekrutterere.

– Stavanger Aftenblad er en så stor aktør i mediemarkedet i Rogaland, at jeg hadde vært overrasket om de ikke lette etter kandidater både til journalister og lederstillinger i vår avis.

– Vi vet at de har ringt i vår avis for å rekruttere, og sånn er verden. Jeg informerte styret og ledergruppen i Aftenbladet om dette i forrige uke.

Hvem som skal være sjefredaktør eller jobbe i Amedias satsing er ennå ikke kjent. Tidligere har de i startfasen brukt andre ressurser fra Amedia-konsernet når de har startet nye aviser.

Sortland synes det er fint at mediemarkedet i Rogaland blir større, og at det for innbyggerne blir fint med økt avismangfold.

– Vi skal love å levere tøff konkurranse. Konkurranse er generelt skjerpende og faglig spennende, for alle aktører.

Vil vurdere endringer selv

Ingrid Skogrand, konserndirektør med ansvar for Amedias mediehus, forteller mer om den nye satsingen, og mener Stavanger Aftenblad er «sedat som en wienervals», mens de selv skal være en «energisk polka». 

Sortland sier hun ikke er så inne i danse-sjargong.

– Jeg liker best rock, svarer Kjersti Sortland.

Hun vil foreløpig ikke si noe om eventuelle egne endringer som svar på nysatsingen.

– Dette vil vi nå diskutere i vår organisasjon. Jeg vil tro at vi skal steppe opp og organisere oss litt annerledes noen steder. Men det viktige er at vi holder fast på egen strategi og målsettinger, og spisser oss på hva Aftenbladet skal være i avismarkedet. 

Ønskes velkommen av NRK

Stavanger har vært et av få steder Amedia ikke har avis, selv om de eier en rekke aviser i området.

Også NRK vil ønske Amedia «hjertelig velkommen», og distriktsredaktør Cecilie Berntsen Jåsund sier dette er noe de har ventet på.

NRK Rogalands Cecilie Berntsen Jåsund

– Det er veldig på sin plass at det kommer. Det er bra for det journalistiske miljøet i Stavanger, og bra for bransjen. Det er en god styrke med flere aktører

Hun sier de ikke kommer til å endre seg noe særlig når det blir mer konkurranse.

– Vi vil merke konkurransen, men vi har et annet oppdrag enn det denne avisen skal ha. Vi skal dekke hele Rogaland, og da er det viktig å klare å dekke både Stavanger og de andre kommunene godt.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS