Camilla Bjørn

Julepraten:

Dette gjorde NRK P3-sjefen «overraskende fnisete» i år

Camilla Bjørn oppsummerer 2021 i #Julepraten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Også i år stiller Medier24 en rekke spørsmål til mediemennesker i spalten #Julepraten.

Neste person ut er NRK P3-sjef Camilla Bjørn.

– Hva gjør du i jula?

– Jeg nyter siste del av foreldrepermisjonen og feirer med familie. Leser, hører på podkaster, drikker noe godt, slapper av med mobilen. Slike ting.

– Hva må til for at det blir ordentlig jul for deg?

– Julegudstjeneste gjør alltid susen selv om jeg ikke er spesielt religiøs. Da helst i vår lokale kirke på Fagerborg med prest Sunniva Gylver. Hun er skikkelig inspirerende. Anbefaler Drivkraft-episoden med henne som gjest.

– Hva husker du best fra medieåret 2021?

– Jeg har selvsagt et ekstra blikk på P3 og da står mottakelsen av Rådebank sesong 2 veldig klart i minnet. Spesielt de mange personlige tilbakemeldingene fra seere som fortalte at historien hadde utgjort en forskjell for dem. Det betyr mye for oss som allmennkringkaster å bidra til å starte en høyst relevant samtale om psykisk helse og selvmord blant unge menn! Heia de særdeles flinke folkene i Fenomen film som produserer serien for oss i NRK P3.

– Generelt har dette året og foreldrepermisjonen vært stappfull av godt innhold og journalistikk fra norske mediehus, jeg er imponert over nivået kollegaer leverer nå om dagen.

– Hva var det morsomste som skjedde i 2021?

– Hjemmekontor har hvert fall gitt oss et unikt innblikk i hjemmene til norske samfunnstopper. Husker veldig godt hytta og hytteskjorta til Høie i januar, og var det ikke kjellerstua til Støre vi så er par ganger. Ellers ble jeg overraskende fnisete da Abid Raja strakte seg opp og ut av Nissekostymet på Maskorama nå nylig.

– Hva var det pinligste som skjedde i 2021?

– Politikernes hybler, Ropstad og de andre. Men det er mer «alvorlig pinlig» - ikke «Gøy pinlig».

– Jeg har ikke mye til overs for influensere med flere hundretusen unge følgere som ikke klarer å følge myndighetenes anbefalinger under pandemien, og delte det med følgere som sitter hjemme og går glipp av viktig ungdomstid.

– Hva tror du vil påvirke medieåret 2022?

– Jeg kommer på tre ting i farta: Podkastboomen viser ingen tegn til å sakte ned. Det betyr også enda flere offensive bevegelser blant profiler, mediehusene og nye aktører. Publikum er heldige! For en gøy tid å få jobbe med lyd, ikke minst skjerper det evner og fokus på nyskaping.

– Ansettelse av ny kringkastningssjef kommer vel i løpet av året. Og til sist: klimaendringene. Forhåpentligvis blir vi like gode på den systemkritiske klimajournalistikken, i tillegg til det mer individ-fokuserte. Dette er vår tids viktigste sak, etter min mening.

Powered by Labrador CMS