I tre år har Oslo politidistrikt sammen med NTB testet ut et system, kalt Oslopiloten, der politiet kan gi mer detaljert informasjon til pressen enn det de kommuniserer ut på Twitter.
Siden nyttår har flere politidistrikter blitt implementert. Torsdag kom Finnmark inn som siste politidistrikt, og tjenesten er nasjonal.
En av initiativtakerne til det som for det som startet som Oslopiloten, Jørgen Dahl Kristensen i Budstikka, sier både torsdag og fredag har vært gode dager.
– Det var gøy å se første
melding i det gule feltet i presseklienten fra Finnmark i går. Da var vi
endelig nasjonale, sier han til Medier24.
– Beste som har skjedd med nærpolitireformen
Oslo var det første distriktet
inn i tjenesten i starten av året. I juni kom Nordland og Finnmark inn som de
siste.
– Og det har vært gøy å se at
så mange av politidistriktene har tatt i bruk pressefeltet i tjenesten i så
stor grad som de har. For det var flere, meg inkludert, litt spent på, sier han
og legger til:
– Og så er det deilig å si at dette er kanskje det beste som har skjedd med nærpolitireformen. Inspirasjonen til å bedre kommunikasjonen mellom politi og presse kom da Asker og Bærum politidistrikt ble slått sammen med Oslo, og vi journalister utenfor hovedstaden opplevde at informasjon om hendelser i vårt område en periode stoppet helt opp.
Kristensen legger til at avstanden mellom politiet og
pressen nå har krympet.
– Ikke at det var en stor
avstand før, og at pressen ble sett på som skummel, men det gapet er borte. Og
politiet, ikke bare i Oslo-distriktet, har vært veldig åpne. De har hatt stor
tillit til meg, prosjektet og pressen. Og det tror jeg har vært en øyeåpner
for de også, sier han.
Kristensen har tidligere vist
fram Twitter – meldinger fra politiet som bevis på dårlig kommunikasjon. Han sier
at prosjektet har lært partene å snakke sammen.
– Oslo har vært heldig og
hatt to år med trening. Men nå snakker vi godt sammen om dette videre. Så ser
vi at noen distrikter er annerledes enn andre. Men jeg opplever at alle politidistriktene
er blitt mye bedre.
– Trodde de skulle få mer
Under lanseringen sa Rune
Kremmervik Hekkelstrand, operasjonsleder i Oslo, at de nå bruker femti
prosent mindre tid på telefoner fra pressen, fordi alle mediene med i
presseklienten får informasjon samtidig, og får mer av det de trenger.
– Og dette er viktig at de nå
føler de har tid til å prioritere pressen riktig. Ikke fordi pressen nødvendigvis
skal gå først, men fordi vi også skal kunne informere publikum.
Og Kristensen opplever ikke at det har vært store
utfordringer i løpet av innrulleringen.
– Men det skjer jo mindre på
mindre steder, og vi har fått tilbakemeldinger fra medier i andre deler av landet
som trodde at de skulle få mye mer informasjon enn det de får.
Han legger til at han har brukt
mye tid de siste månedene på å snakke med medier rundt i landet, som opplever
at de får mindre informasjon enn forventet.
– Så har det kanskje ikke
vært vanskelig, men mer lærerikt og utfordrende.
Vil ha flere inn
Men teamet bak prosjektet hviler ikke, selv om alle
politidistriktene nå er koblet på. Medietilsynet har gitt prosjektet støtte på
en halv million til videreutvikling. Målet er å få inn flere instanser.
– Vi er i dialog med
Brannvesenet. Nå har de en annen struktur, og har ikke et direktorat som kan
bistå, men vi er i samtaler, sier han og legger til:
– Og så har vi også snakket
med Vegvesenet og Bane NOR. Sistnevnte synes kommunikasjon med pressen er ganske
utfordrende, så der er det gode muligheter, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no