Strategisk rådgiver i NRK region Sørøst, Thomas Nikolai Blekeli delte KI-erfaringer i NRK med en fullstappet sal på KI- og mediedagen på Pressens Hus.
Det som har vist seg å gi umiddelbar gevinst er NRKs eget transkriberingsverktøy Skvalder.
– Det har spart oss for ganske mange arbeidstimer sammenlignet med hvis man skulle gjort det manuelt, forteller han.
Transkriberingsverktøy rangerer han på nivå én av tre, der én er umiddelbar gevinst i bruk av KI, mens på nivå tre er det større usikkerhet og trengs mer testing.
Løsningen er integrert i de fleste interne redaksjonelle systemer i NRK. Han anslår at den brukes mellom 6000-7000 ganger i måneden.
Tydelig forankring
Nivå to er KI-verktøy der det er usikkerhet rundt kvalitet og nytteverdi. Han understreker at det krever tydelige mål og god forankring for å finne ut om det gir gevinst - eller om det skal kastes på dynga.
Et verktøy de har utviklet her er «teksthjelperen».
– Vi fikk på plass en fungerende prototype som hjelper til med å oppsummere tekst, forslag til titler, SEO og slikt, forteller Blekeli.
De allierte seg med Inger Lise Hansen, som da var digital utviklingsleder i NRK Sørøst for å teste.
– Hun satte tydelige krav til bruk, samtidig som analyse i NRK satte opp et dashboard for å få inn fortløpende brukerinnsikt, utdyper han, og fortsetter:
– Det var nok noe frykt internt for at slike oppsummeringer ville gjøre at leserne gikk inn, leste oppsummeringen og hoppet utav saken igjen. Så vet nok de fleste mediehus at det er ikke det som er greia.
Yngre bruker mest
Etter måneder med testing viste deg seg at oppsummert-boksene gikk fra å ha en klikkrate på 17 prosent i starten, til nå å være på 26 prosent.
Den har også høyest bruk blant yngre målgrupper.
– Vi har egentlig bare laget et verktøy som har automatisert noe vi i utgangspunktet skulle gjort i syv år, sier strategisk rådgiver i NRK region Sørøst, Thomas Nikolai Blekeli.Foto: Kent Olsen
– Vår brukerinnsikt viser 37 prosent klikkrate for de under 30 år, og vi ser også at den brukes hyppig når det er kompliserte saker, forteller Blekeli, som fortsetter:
– Dette skulle vi i NRK gjort allerede i 2018. Vi utviklet «brukerbudene» på den tiden som var lansert internt i NRK. Vi har egentlig bare laget et verktøy som har automatisert noe vi i utgangspunktet skulle gjort i syv år.
Neste nivå er når journalistene selv tar initiativ til å lære og utforske nye muligheter. Det ble da arrangert et KI-kompetanseløft og workshop for 12 medarbeidere. Her kom det flere forslag fra gruppen.
– Flere av prosjektforslagene de kom med ligger inne i bestilling hos KI-utviklingsteamet i NRK, sier Blekeli, som oppsummerer:
– Noen KI-verktøy gir umiddelbar gevinst og krever lite oppfølging. Andre verktøy som gir usikkerhet krever god forankring og tydelige måleparametre. Så er det viktig at man tester, utforsker og leser oss med strikk og binders.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no