VG+ har nå passert 175.000 abonnenter og er med det Norges desidert største digitale tjeneste for betalt innhold, skal vi tro redaktør for VG+. Jane Throndsen.
Hun sier de har hatt en formidabel vekst, spesielt de siste to årene.
– I 2017 og 2018 har hele 77.380 nye abonnenter ønsket å bli en del av det hurtig voksende VG+-universet. Dette utgjør en vekst på formidable 79 prosent. Mange fornøyde kunder gir også god økonomi til å utvikle journalistikken og tjenesten videre. De to siste årene har inntektene til VG+ gitt 238.458.304,00 kroner i VG-kassa, sier hun i melding til Medier24.
– En «gamechanger»
Målet var å nå 175.000 abonnenter innen utgangen av 2018, og det har vært en hard kamp, forteller Throndsen.
– Mange mente at vi kom til å rive i forsøket, men i fellesskap med fornøyde brukere maktet vi å løfte oss over. Den prestasjonen er vi stolte av, sier hun videre.
Throndsen sier de fremdeles jobber med å finne den perfekte balansen mellom åpnet innhold og betalt innhold, men mener likevel resultatene de nå ser viser at de gjør mye rett.
– Nordmenn har en høy betalingsvillighet for nyheter. Blant verdens høyeste faktisk. Vi har jobbet for å skape mer bredde og dybde i VG+s tilbud til leserne, det ser vi nå resultater av, sier hun.
Redaktøren gleder seg over at mange betalende abonnenter, også gjør det enklere å satse på dyptpløyende journalistikk.
– For VG har brukerbetaling blitt en «gamechanger». Påkostet journalistikk er noe våre leser ønsker og er villige til å betale for. Det gir også VG et nytt og stadige viktigere inntektsben å stå på. Å forsterke denne symbiosen er nå en helt vesentlig del av vår strategi på vei inn i framtiden, sier Throndsen.