Mens norske mediehus bygger hver for seg, kommer Google med en mulig gamechanger: Felles pålogging og betaling for abonnement

Lanserer «Subscribe with Google», med partnere som Financial Times, The New York Times og Washington Post. 

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I flere år har norske medier snakket om felles pålogging, men i praksis har lite skjedd.

Nå kommer imidlertid en løsning fra et av verdens største selskap, som kan bli en mulig gamechanger - og ikke bare i Norge:

Google meldte onsdag amerikansk tid om lanseringen av Subscribe with Google, som rett og slett er en enkel pålogging og betaling for abonnement av innhold.

Løsningen skal gjøre det enkelt å logge seg på, betale og aldri mer måtte logge seg på flere ganger for alle forskjellige enheter.

Gjennom Googles pålogging - som de fleste av oss har - skal du få tilgang til alle mediehus du kjøper tilgang til.

I en bloggpost forteller selskapet mer om planene, som også inkluderer muligheten til å knytte eksisterende abonnement til Google-kontoen din.

Eller som prosjektdirektør Jim Albrecht skriver i en bloggpost:

- Calling all news publishers: let’s make subscriptions simple, together.

Blant mediehusene som er med allerede fra start er USA Today, Washington Post, New York Times og The Telegraph.

Google vil ikke bare gjøre det enkelt å logge på.

De vil også sørge for at resultater fra medier du abonnerer på, alltid kommer først i søk på Google.

Så enkelt skal det gjøres:

Powered by Labrador CMS