Redaksjonssjef Espen Olsen Langfeldt i VG+ spretter champagne etter at VG+ nådde 100 000 abonnenter. Målet ble nådd cirka klokken 14.45 den 1. februar 2017. Det ble feiret med kake og champagne foran storskjermen i 6. etasje i VG-bygget.
Frode Hansen, VG
I går passerte VG+ 100.000 abonnenter - og kunne sprette champagnen
VG ble dermed første avis til 100.000 heldigitale abonnenter.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I fjor var det en liten intern kamp i den norske mediebransjen:
Hvem kom først til 100.000 digitale abonnenter - Schibsteds regionaviser, Amedias lokalaviser eller VG+?
Når sant skal sies nådde regionavisene og Amedia målet i fjor, men de var da også fire store og 62 små og mellomstore aviser. Som bygger digitale abonnenter på samme produkt som papiravisa.
Mens VG er ett mediehus, og VG+ er en heldigital tjeneste som står frikoblet fra papiravisa.
Og i går onsdag passerte VG+ 100.000 abonnenter.
– Det er en milepæl for VG og ikke minst for norske mediehus. Det er også en ny måte å se inn i framtiden med digitale abonnementtjenester, sier redaksjonssjef Espen Olsen Langfeldt til egen avis onsdag kveld.
VG+ ble lansert først som et iPad-produkt i 2010, og har siden utviklet seg til primært et produkt i «browser»-versjonen på PC, pad elelr mobil.
Og nå satser mediehuset videre: Sjefredaktør Gard Steiro varslet til Medier24 tidligere denne uka at de nå ansetter flere journalister, og vil legge mer av VGs «kjerne» bak muren - det vil blant annet si nyheter og sport.
Nå bekrefter samtidig mediehuset at antall abonnenter for VG+ er større enn papiravisas opplag, som har passert 100.000 - på vei ned.
Men mens VG+ koster bare rundt 500 kroner i året, står papiravisa fortsatt for 60 prosent av rundt 1,6 milliarder kroner i inntekter for mediehuset.