- Sjefredaktør John Arne Markussen har jo allerede i vinter sagt at det bare er et spørsmål om tid før vi gjør en vesentlig endring av frekvensen til Dagbladet, sier Aller-sjef Dag Sørsdahl til Medier24 onsdag.
Det gjør han på spørsmål om hvor tett Dagbladet følger og lar seg inspirere av utviklingen til The Independent.
Den engelske avisa som i vinter la ned papiravisa, sparket 100 medarbeidere - og nå lever i det som omtales som en lønnsom og heldigital framtid.
Der antydet Markussen at Dagbladet i en ikke alt for fjern framtid kan se for seg å gå fra avis seks dager i uka - til å bli en nettavis med kun helgeavis på papir, én dag i uka.
- Ja. Men det handler om flere momenter, både distribusjonsøkonomi, annonseøkonomi, med mer.
- Hva vil «nærmere» si? I løpet av 2016 eller 17?
- Det kan vi ikke si noe om ennå, sier Sørsdahl.
Varsler full gjennomgang
Medier24 snakker med Sørsdahl under MBLs og NorskRedaktørforenings konferanse Medieleder2016 i Bergen onsdag.
Der var det blant annet debatt om hvem som skal finansiere framtidas journalistikk.
Da uttalte konsernsjef Dag Sørsdahl i Aller Media at bransjen må tørre å ta betalt for innholdet - og å ta ordentlig betalt.
Samtidig leder han et konsern der det fremste betalte digitale produktet, Dagbladet Pluss, akkurat nå koster 349 kroner for et helt år.
- Den skal øke, svarte Sørsdahl fra scenen på spørsmål om det.
Og utdyper overfor Medier24:
- Vi går nå gjennom hele strategien knyttet til Dagbladet Pluss. Det handler om både innhold, distribusjon, pris. Vi kommer til å jobbe mye mer strategisk med dette, og engasjerer hele konsernet i arbeidet, sier han.
Utelukker ikke gratis nettsteder også
I debatten på konferansen uttrykte Sørsdahl skepsis til om det vil være annonseøkonomi til en nyhetsproduksjon uten brukerbetaling. I hvert fall når han snakker om dagspresse og «nyheter».
Men hva med andre nettsteder og magasiner, som i dag ligger åpent på nett?
- Vi har de samme utfordringene på annonseøkonomi der, og vil se over tid om det er mulig å konvertere for eksempel KK.no eller Se og Hør digitalt til et betalprodukt.
- Men akkurat nå jobber vi med Dagbladet Pluss som vår hovestrategi, sier Sørsdahl.
- Og hvis vi skal rive en publisistisk virksomhet i den bredden vi har i dag, tror jeg ikke det tilgjengelige annonsemarkedet er tilstrekkelig for å finansiere det, legger han til.
- For å være konkret: Dagbladet kan ikke finansiere SKUP-vinnere med annonseinntekter?
- Nei - slik kan du si det. Det tror vi i hvert fall blir vanskelig.