Bonnier News Local oppnådde et resultat på 75,4 millioner svenske kroner i 2024. Det melder konsernet i en pressemelding.
Resultatet er en betydelig økning fra 39,9 millioner kroner året før.
Økningen skyldes blant annet økte abonnementsinntekter, sterk digital vekst og reduserte kostnader innen trykk og distribusjon.
– Det er utrolig hvor mye bra og helt unik journalistikk som gjøres innen Local. Hver dag, året rundt, i over 100 kommuner, er vi til stede, sier Pia Rehnquist, sjef i Bonnier News Local.
Norske Amedia eier 20 prosent av Bonnier News Local.
Den digitale abonnementsveksten var på 12 prosent, og inntektene fra abonnement økte med nesten 20 millioner svenske kroner. Satsingen på det digitale pakkeproduktet +Allt har bidratt til denne utviklingen, melder selskapet. Også den digitale annonsevirksomheten viste vekst.
– Vi regner med at den positive utviklingen akselererer i år, med enda bedre fokus på rørlig innhold, økende digital trafikk og spesialannonser for e-aviser. Jeg er takknemlig for de dyktige medarbeiderne innen salg som har håndtert en tøff printmarked i 2024 på en imponerende måte, sier Rehnquist.
I løpet av 2024 etablerte Bonnier News en ny forretningsenhet, Consumer, som samler alle konsernets forbrukertitler og deres tilhørende forretningsområder.
– Samarbeidet er ikke redaksjonelt, men på andre områder er vi naturligvis sterkere sammen. Det føles lovende fremover, sier Rehnquist.
Minskede kostnader innen trykk og distribusjon har også bidratt til det forbedrede resultatet.
– Vi er på et godt sted med forretningsområdet nå, og mange spennende ting kommer til å skje med våre produkter og tilbud i 2025. Dessuten har vi partnerskapet med Gota Media ordentlig på plass, og forhåpentligvis er et lignende samarbeid med NWT på vei. Mye hardt arbeid gjenstår, men vi har en stabil strategi som leverer, og som kommer til å ta oss inn i fremtiden, sier Rehnquist.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no