Tilbakegangen i lesertall fortsetter for de norske magasinene, viser de siste lesertallene som ble sluppet av Mediebedriftenes Landsforening (MBL) onsdag.
Tilbakegangen har imidlertid flatet noe ut siden i fjor, etter flere år med tilbakegang. Samlet sett går magasintallene tilbake 2,8 prosent for alle titler sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor.
22 prosent av befolkningen leser minst ett magasin daglig, opplyser MBL.
Tallene gjelder andre kvartal 2021.
Hjemmet er Norges største blad, og opplever en økning på 5,8 prosent. Totalt sett har ukebladet 275.000 lesere.
Det gleder redaktør Ole Martin Bjørklid seg stort over.
– Det er svært gledelig at Hjemmet kan feire 110-årsjubileum og fortsatt trone på toppen som Norges mest leste ukeblad. Hjemmets mål er å spre glede, skape engasjement, inspirere og bekrefte voksne kvinners verdier og valg, sier han i en pressemelding.
Bjørklid roser sine ansatte.
– Det er en dedikert og dyktig gjeng som lager Hjemmet, og som evner å kombinere innsikt med erfaring. De siste årene har vi gjennomført en rekke tiltak for å nå nye brukere, bygge lojalitet og styrke merkevarens posisjon. Vi har satt ambisiøse mål og er stolt over å lykkes, sier han.
Donald Duck & Co og Se og Hør Tirsdag følger på de øvrige pallplassene, men henholdsvis 262.000 og 251.000 lesere.
Det er magasingruppen «Voksen kvinne» som vokser mest, med en økning på 3,2 prosent. Resterende kategorier har tilbakegang, opplyser MBL.
De opplyser også at flere magasiner og blad i tillegg har en betydelig digitaltrafikk.
Se og Hør når eksempelvis ut til 525.000 lesere på tvers av papir og digitalt, mens KK leses av totalt 248.000 personer.
Blant avismagasinene er A-magasinet størst med 656.000 lesere, mens VG Helg og Dagbladet Magasiner har henholdsvis 289.000 og 258.000 lesere.
Gratismagasiner, medlemsblader og avismagasiner ikke er tatt med i oversikten, siden de har en annen distribusjon, opplyser MBL.