Norske papiraviser, illustrasjonsfoto.
Foto: Berit Roald/NTB
Mediehusenes lesertall: VG størst totalt - Aftenposten størst på papir
MBL slapp de siste lesertallene onsdag.
Norske redaktørstyrte nyhetsmedier står fortsatt sterkt, melder Mediebedriftenes Landsforening (MBL), som slapp lesertallene for andre kvartal onsdag.
VG er fortsatt Norges største mediehus, med en samlet dekning på både papir og nett på rundt 2,2 millioner personer, melder MBL.
Se hele listen nederst i saken!
NRK følger på andreplass med 1,5 millioner, mens Dagbladet har 1,3 millioner.
TV 2, Aftenposten, Nettavisen og E24 følger på de neste plassene.
«Hovedandelen av konsumet skjer digitalt, og flere av de største nyhetsmediene er rene digitale produkter», opplyser MBL.
– Det er fortsatt en stor andel av Norges befolkning som hver dag blir informert av og holder seg orientert gjennom norske medier. Dette viser at mediene spiller en viktig rolle i nordmenns hverdag, sier adm.dir. i MBL Randi S. Øgrey.
Totalt sett går imidlertid digitaldekningen tilbake med 3 prosent, sammenlignet med forrige kvartal, og 74 prosent bruker nettaviser på en eller flere enheter daglig.
Papirlesingen går også tilbake - med 11,8 prosent - sammenlignet med samme periode i fjor.
På papirfronten er fortsatt Aftenposten den største avisen med et lesersnitt på 282.000.
VG og Klassekampen kaprer de øvrige pallplassene med henholdsvis 149.000 og 108.000 lesere.
Lokal- og regionavisene som har under 50.000 lesere, har samlet en tilbakegang på 11,5 prosent og nisjeavisene opplever en tilbakegang på 13,7 prosent, opplyser MBL.
– Vi vet at det også i vår var færre som hadde tilgang til papiraviser på jobb og offentlige steder, noe som kan ha påvirket papirlesingen. Når det gjelder den mindre nedgangen i digitalkonsumet er dette en forventet utvikling og viser at det digitale trykket har holdt seg godt også i en periode hvor folk oppholder seg mer utendørs og flere logger av mot sommerperioden, sier Øgrey.