Etikkredaktør Per Arne Kalbakk i NRK og reklame med Tarjei Strøm som var på trykk i Bergens Tidende lørdag.

NRK-programleder dukket opp i bank-reklame: – Skvatt skikkelig

«Ukjent Arving»-programlederen, Tarjei Strøm, ble frontet i reklame for Sparebanken Vest. – Burde tenkt meg bedre om, svarer han.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I lørdagsutgaven av Bergens Tidende dukket NRK-programleder for «Ukjent Arving», Tarjei Strøm, opp i en annonse for Sparebanken Vest.

I annonsen forteller han om sitt nære forhold til banken som han har hatt i mange år.

Sparebanken Vest la også ut en Facebook-video hvor Strøm blir presentert som NRK-programleder.

Likevel var ikke Strøm NRK-programleder i det øyeblikket annonsen ble trykket. Han var nettopp ferdig med en kontrakt, og skal snart starte med en ny med mediehuset.

Ikke uvanlig for frilansere som er tilknyttet NRK.

Men i NRK sine interne etiske retningslinjer, nedfelt i NRK-plakaten, blir det slått fast at deres «redaksjonelle medarbeidere kan ikke (…) medvirke i reklame eller salgsfremmende aktivitetar for andre».

– Skvatt skikkelig

Programsjef i NRK region Vest, Kristin Ytre-Arne, er sjef for programseriene Strøm har vært programleder for på tv i NRK, og det er gjort avtale om videre samarbeid.

Hun reagerte kraftig da hun så annonsen i lørdagsutgaven av Bergens Tidende.

– Jeg skvatt skikkelig. Dette var ikke ok. Han har selv tatt kontakt med oss og beklaget at annonsen kom ut slik. Etter publiseringen har vi hatt god dialog om hva som er ok og ikke ok, sier Ytre-Arne og fortsetter:

– Vi er enig om at det ikke er greit å bruke NRK-merkevaren i noe som helst som kan knyttes til kommersiell sammenheng.

Ytre-Arne påpeker at hun har en god dialog med Strøm hele veien.

Selv om Strøm befinner seg i mellom kontrakter hos NRK Vest, mener Ytre-Arne at man har et ansvar for å bruke sunn fornuft.

– Han er en meget dyktig og profesjonell programleder, men her mener vi at han ikke har vurdert rett. Jeg har tro på at vi får ryddet opp i dette og unngår det fremover.

Setter spørsmål om troverdigheten

Presseetiker, Trygve Aas Olsen, er klar på at det er NRK som kan tape troverdighet når kjente fjes stiller opp i andre settinger.

Trygve Aas Olsen, fagmedarbeider ved Institutt for Journalistikk.

Han mener det ikke er sikkert at publikummet vet at Strøm er frilanser.

– Hvis publikumet tror at en programleder i NRK kan tjene litt ekstra på lukrative oppdrag, så er det ikke bra for NRK. Da har NRK satt seg i en posisjon hvor det er mulig å spørsmål ved integritet og troverdighet, sier Aas Olsen til Medier24.

Selv om NRK formelt ikke kan nekte noen å stille opp i en reklame som privatperson, er det viktig at de unngår slike situasjoner, ifølge Aas Olsen.

– Mediene må unngå å stille seg i slike situasjoner hvor man med rette kan stille slike spørsmål. Det er dette presseetikken handler om på dette området.

Han tviler på at reklameoppdraget hos Sparebanken Vest vil svekke troverdigheten til programmet «Ukjent Arving».

Samtidig påpeker han at det spiller inn i den store summen som gir eller svekker troverdighet til mediene.

– Hvis en medarbeider profittere på sitt journalistiske arbeid på siden, så svekker det troverdigheten til journalistikken.

Verne om NRK uavhengighet

Etikkredaktør i NRK, Per Arne Kalbakk, er enig med Aas Olsen om at det er viktig å verne om NRKs uavhengighet og integritet.

NRKs generelle etikkhåndbok om å ikke medvirke i reklame gjelder også frilansere så lenge de er under kontrakt eller programmet er under publisering.

– Grunnet overgangen mellom to kontrakter har det ikke blitt kommunisert klart nok fra vår sin side, sier Kalbakk.

Han er veldig tydelig på NRKs navn aldri skal brukes i reklamer.

– Det gjelder uavhengig om det er frilansere som har tidligere vært tilknyttet NRK.

– Så her har det skjedd en glipp?

– Det er inntrykket jeg har fått, svarer Kalbakk.

– Fått en lærepenge

Hovedpersonen selv, Tarjei Strøm, legger seg langflat og sier han burde tenkt seg bedre om.

– Det er bare å beklage fra min side. Her burde jeg tenkt meg bedre om, og vært konsekvent på at NRK-navnet ikke burde vært brukt. Her har det gått litt for fort fra min side, og det har fått kjedelige konsekvenser, sier Strøm til Medier24.

Han sier at han aldri har tenkt på seg selv som en NRK-mann, men heller som en trommis som gjør gøye ting. Nå har skiftet mening om det.

– Det er folk som ser på meg som journalist-kollega og plutselig oppdager meg i en annonse og tenkt hva skjer her? Jeg har tenkt lokalt og ikke skjønt omfanget av mine egen handlinger. Om jeg har fått en lærepenge her: så er det at omfanget er annerledes enn jeg har tenkt på før.

Han bekrefter at han har snakket med banken og de vil fjerne all bruken av NRK-merkevaren.

Powered by Labrador CMS