I 2023 lyttet 16 prosent av nordmenn daglig til podkaster, og betalingsvilligheten blant disse lytterne har økt fra året før.
I 2023 lyttet 16 prosent av nordmenn daglig til podkaster, og betalingsvilligheten blant disse lytterne har økt fra året før.

Flere nordmenn velger nå å betale for å lytte til podkast

I 2023 lyttet 16 prosent av nordmenn daglig til podkaster, og betalingsvilligheten blant disse lytterne er økende.

Publisert

Både medier og produksjonsselskaper har investert tungt i podkastøkonomien det siste tiåret - til tross for at annonseinntektene i podkast fortsatt er små.

Derimot er det en annen forretningsmodell som begynner å få fotfeste. En stadig økende del av befolkningen abonnerer på podkaster, viser ferske tall fra Norsk Mediebarometer. 59 prosent av podkastlytterne betaler for å lytte til podkaster, en økning fra 50 prosent i 2022.

Betalingsvilligheten er spesielt høy blant de yngre aldersgruppene. Blant 16-24 åringer betaler hele 75 prosent for podkaster, mens 60 prosent av 25-44 åringer gjør det samme. Andelen for betalende lyttere inkluderer både de som betaler for et abonnement på strømmetjeneste (eksempelvis Spotify) og de som betaler for et enkeltkjøp, opplyser SSB.

Derimot viser tallene at betalingsvilligheten er lavere blant de eldre aldersgruppene. Kun 52 prosent av 45-66 åringer og en enda mindre andel av de over 67 år betaler for podkaster .

Podkaster blir stadig mer populære som en del av nordmenns mediebruk. I 2023 lyttet 16 prosent av befolkningen til podkaster daglig, og andelen som bruker smarttelefoner til å lytte har økt betraktelig. Hele 95 prosent av 16-24 åringene bruker smarttelefonen til å lytte til pod.

I tillegg til aldersgrupper, er det også forskjeller basert på utdanning og yrkesstatus. For eksempel betaler 61 prosent av de med kort universitets- eller høgskoleutdanning for podkaster, sammenlignet med 56 prosent av de med lang utdanning.

Når det gjelder yrkesstatus, er det høyest betalingsvillighet blant de i yrkesgruppene 1-2, hvor 59 prosent betaler for podkaster, ifølge Norsk Mediebarometer.

Powered by Labrador CMS