Når en nestor som Bernt Olufsen mener at «NRK har fortjent blomster for sin grundige og informative korona-dekning gjennom en hel måned med daglige nyhetssendinger», så spisser vi i NRK selvsagt ørene.
Vi takker selvfølgelig for det. Men han legger til en kaktus i buketten – til minne om reklame-reglene i Vær varsom-plakaten.
Olufsen stiller spørsmål ved alle de «langdryge og ukritiske reportasjene fra norske småbedrifter som naturlig nok gjør sitt beste for å overleve i korona-krisen», og etterlyser en journalistisk begrunnelse.
Vel, hensikten vår har vært å fortelle hvordan norske bedrifter velger å løse utfordringene etter at de sterkeste tiltakene vi hatt i Norge i fredstid ble innført av regjeringen 12. mars.
Det er en klar begrunnelse, og samtidig så ønsker vi å dokumentere hvordan folk flest løser denne krisen – «fra hele landet – til hele landet». Det betyr at vi må oppsøke folk der de er på denne årstiden, og da er plantesentre, blomsterbutikker, dagligvarebutikker og båthavner naturlige valg på denne årstiden.
Og vi vil dokumentere dette i øyehøyde: Enten de er bedriftseiere, kunder, eller folk på en sårt tiltrengt luftetur – det er historiske bilder og beretninger.
At dette er rene «reklameinnslag og PR-initiativ» er etter vår oppfatning feil – å dokumentere folk flest sine nye og annerledes hverdag, kan neppe være i strid med Vær Varsom-plakatens punkter om reklame.
Så har Olufsen også noen synspunkter om bruken av våre sidekommentatorer i studio, og vi skal gi Olufsen rett i at det er en krevende øvelse å kombinere kommentar- og nyhetsjournalistikk.
Vi forsøker så godt vi kan å tydeliggjøre de ulike sidekommentatorenes rolle, og for oss er det særs viktig at de verken fremstår som leger, biologer eller «orakler» – men som journalister med særskilte kunnskaper om ulike emner. Og vi er veldig enige i at dette er tidspunktet for å undersøke, analysere og grave i hvem som visste hva i disse kritiske ukene og avdekke samfunnskritiske forhold. Dette er vi – og sikkert svært mange andre redaksjoner – i full gang med.
Men vi kan godt sendte en verbal tulipan tilbake til Bernt Olufsen:
Ingen i Norge har trolig betydd mer for kvaliteten på presseetikken blant norske journalister og redaktører enn nettopp ham.
Arven etter Bernt Olufsens utrettelige bevissthet forsøker også vi i NRK å etterleve hver eneste dag, og da er en lengelevende kaktus verdt å takke for som en nyttig påminnelse.