– De som får pressestøtte, vet at det er ganske lite
forutsigbart. Vi er takknemlige, vi får mye, og det må vi få. Men dette er
krevende. Denne lottotrekningen er ikke så bra. Når vi får en nedgang på nesten
fem millioner, er det fem årsverk, sier Valland.
– Struper innovative krefter
Hun påpekte at den nye forskriften for pressestøtte som kom
i høst gjør det umulig å regne ut hvor mye man får i pressestøtte neste år.
– Tidligere har vi hatt litt forutsigbarhet. Men når man
ikke vet hvor mye man får i inntekter fra en ganske stabil ordning, blir det vanskelig
å vite hvordan man skal prioritere. Det struper innovative krefter, sier hun.
Valland påpekte også at slagsiden på printøkonomien er
vedvarende.
BA har 40 prosent av inntektene sine fra print, men bare
18 prosent av abonnentene er på papir.
– Det er bra at vi satser på digital vekst, og at vi er
veldig digitaliserte, men slagsiden er vedvarende. Og det er viktig for BA å
fortsatt kunne gi ut papiravis og å være solte av den.
Hun la til at det er en krevende tid å holde på abonnentene,
og at ansettelsesstoppen i Amedia, ikke har være det beste utgangspunktet for
vekst.
– Men jeg er sterk i troen på at vi skal klare det, og at vi
alltid skal slå Bergens Tidende.
Tillit har vært viktig
Konserndirektør i Schibsted Media og styreleder i MBL, Siv Juvik
Tveitnes, kom også med sine spådommer.
Hun påpekte at det er viktig at mediene dyrker sine fortrinn,
som tilliten.
– Det er det viktigste vi har med oss, og som er unikt for
oss.
Hun sa at det siste året har tilliten vært viktig.
– Vi har hatt et lokalvalg som var en viktig påminnelse om
hvor viktig det lokale og regionale mediemangfoldet er. I tillegg har begrepet «habilitet»
blitt allemannseie, mens vi har gått politikerne godt etter i sømmene.
Skal bygge nytt selskap
Juvik Tveitnes snakket også om kunstig intelligens.
– Vi kunne ikke snakket om KI på denne måten i fjor, for de
verktøyene vi har nå eksisterte ikke. Og så blir den store retoriske overskriften,
er KI en trussel eller en mulighet, sier hun og legger til:
– Jeg er spent på hvordan julefrokosten blir neste år, og
hvordan KI har utviklet seg i året som kommer.
Juvik Tveitnes tok også opp sin nye rolle. I forrige
uke ble det kjent at Schibsted deler selskapet i to, og tar mediene av børsen i
et nytt selskap. Juvik Tveitnes blir sjef for det nye selskapet.
– Nå skal vi bygge et nytt selskap, med en eier med store ambisjoner
som brenner like mye for samfunnsoppdraget som vi gjør. Som et selvstendig og
dedikert medieselskap vil vi kunne styrke journalistikken, styrke
produktutviklingen og ta i bruk ny teknologi, sier hun.
Fireåring med trykkluftbor
Rune Ytreberg, dataredaktør i iTromsø, snakket om også om
kunstig intelligens.
– Jeg ble spurt om å spå KI for 2024. Men det er umulig, for
det går så ekstremt fort, sier Ytreberg.
Han påpekte at mediene var langt bak andre bransjer i bruk
KI.
– Vi er de siste som jobber analogt. Og vi kan ta det
rommet, sier han.
Han påpeker at revolusjonen man står ovenfor med KI nå, er
ekstrem.
– Før måtte du ha PHD i maskinlæring for å jobbe med kunstig
intelligens. Nå trenger du bare å skrive stødig norsk. Det er som å gi en
fireåring et trykkluftbor, sier han.
Ytreberg hadde et klart ønske for 2024.
– Jeg håper så mange som mulig griper sjansen og jobber
sammen om å bruke KI-verktøy.
– Skal være stolte
Administrerende direktør i MBL, Randi Øgrey, kom også med
noen visdomsord for året som kommer.
– Jeg vil at dere har med dere tre ord. Solidaritet,
stolthet og samarbeid.
Hun påpekte at mediebransjen bør være stolte på vei inn i 2024.
– Vi skal være stolte over hvordan bransjen står i en krevende
tid med innsparing og nedbemanning. Vi fortsetter å innovere, vi tar i bruk KI,
kunnskap og kløft.
Hun la vekt på at samarbeid blir viktig neste år.
– Det er en sentral suksessfaktor. Dere leverer
journalistikk i verdensklassen, og deler med hele bransjen. Det er tøffe tider,
men dere fortsetter å være rause. Et juleønske fra meg er enda mer samarbeid i bransjen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no