Sjefredaktør i Bergensavisen, Guro Valland.

Kritiserer pressestøtteordningen: – Struper innovative krefter

BA-redaktør Guro Valland mener noe må gjøres med pressestøtten. – Vanskelig å vite hvordan man skal prioritere, sier hun.

Publisert Sist oppdatert

Under MBLs årlige julefrokost onsdag delte flere medieledere sine spådommer for 2024. 

Guro Valland, sjefredaktør i Bergensavisen (BA), la vekt på det hun kaller «årets lottotrekning», pressestøtten.

BA er en av de største mottakerne av pressestøtte, men mistet 4,6 millioner kroner i støtte i år mot i fjor.

– De som får pressestøtte, vet at det er ganske lite forutsigbart. Vi er takknemlige, vi får mye, og det må vi få. Men dette er krevende. Denne lottotrekningen er ikke så bra. Når vi får en nedgang på nesten fem millioner, er det fem årsverk, sier Valland.

– Struper innovative krefter

Hun påpekte at den nye forskriften for pressestøtte som kom i høst gjør det umulig å regne ut hvor mye man får i pressestøtte neste år.

– Tidligere har vi hatt litt forutsigbarhet. Men når man ikke vet hvor mye man får i inntekter fra en ganske stabil ordning, blir det vanskelig å vite hvordan man skal prioritere. Det struper innovative krefter, sier hun.

Valland påpekte også at slagsiden på printøkonomien er vedvarende. 

BA har 40 prosent av inntektene sine fra print, men bare 18 prosent av abonnentene er på papir.

– Det er bra at vi satser på digital vekst, og at vi er veldig digitaliserte, men slagsiden er vedvarende. Og det er viktig for BA å fortsatt kunne gi ut papiravis og å være solte av den.

Hun la til at det er en krevende tid å holde på abonnentene, og at ansettelsesstoppen i Amedia, ikke har være det beste utgangspunktet for vekst.

– Men jeg er sterk i troen på at vi skal klare det, og at vi alltid skal slå Bergens Tidende.

Tillit har vært viktig

Konserndirektør i Schibsted Media og styreleder i MBL, Siv Juvik Tveitnes, kom også med sine spådommer.

Konserndirektør i Schibsted Media, Siv Juvik Tveitnes

Hun påpekte at det er viktig at mediene dyrker sine fortrinn, som tilliten.

– Det er det viktigste vi har med oss, og som er unikt for oss.

Hun sa at det siste året har tilliten vært viktig.

– Vi har hatt et lokalvalg som var en viktig påminnelse om hvor viktig det lokale og regionale mediemangfoldet er. I tillegg har begrepet «habilitet» blitt allemannseie, mens vi har gått politikerne godt etter i sømmene.

Skal bygge nytt selskap

Juvik Tveitnes snakket også om kunstig intelligens.

– Vi kunne ikke snakket om KI på denne måten i fjor, for de verktøyene vi har nå eksisterte ikke. Og så blir den store retoriske overskriften, er KI en trussel eller en mulighet, sier hun og legger til:

– Jeg er spent på hvordan julefrokosten blir neste år, og hvordan KI har utviklet seg i året som kommer.

Juvik Tveitnes tok også opp sin nye rolle. I forrige uke ble det kjent at Schibsted deler selskapet i to, og tar mediene av børsen i et nytt selskap. Juvik Tveitnes blir sjef for det nye selskapet.

– Nå skal vi bygge et nytt selskap, med en eier med store ambisjoner som brenner like mye for samfunnsoppdraget som vi gjør. Som et selvstendig og dedikert medieselskap vil vi kunne styrke journalistikken, styrke produktutviklingen og ta i bruk ny teknologi, sier hun.

Fireåring med trykkluftbor

Dataredaktør i iTromsø, Rune Ytreberg.

Rune Ytreberg, dataredaktør i iTromsø, snakket om også om kunstig intelligens.

– Jeg ble spurt om å spå KI for 2024. Men det er umulig, for det går så ekstremt fort, sier Ytreberg.

Han påpekte at mediene var langt bak andre bransjer i bruk KI.

– Vi er de siste som jobber analogt. Og vi kan ta det rommet, sier han. 

Han påpeker at revolusjonen man står ovenfor med KI nå, er ekstrem.

– Før måtte du ha PHD i maskinlæring for å jobbe med kunstig intelligens. Nå trenger du bare å skrive stødig norsk. Det er som å gi en fireåring et trykkluftbor, sier han.

Ytreberg hadde et klart ønske for 2024.

– Jeg håper så mange som mulig griper sjansen og jobber sammen om å bruke KI-verktøy.

Randi S. Øgrey, adm dir i MBL

– Skal være stolte

Administrerende direktør i MBL, Randi Øgrey, kom også med noen visdomsord for året som kommer.

– Jeg vil at dere har med dere tre ord. Solidaritet, stolthet og samarbeid. 

Hun påpekte at mediebransjen bør være stolte på vei inn i 2024.

– Vi skal være stolte over hvordan bransjen står i en krevende tid med innsparing og nedbemanning. Vi fortsetter å innovere, vi tar i bruk KI, kunnskap og kløft.

Hun la vekt på at samarbeid blir viktig neste år.

– Det er en sentral suksessfaktor. Dere leverer journalistikk i verdensklassen, og deler med hele bransjen. Det er tøffe tider, men dere fortsetter å være rause. Et juleønske fra meg er enda mer samarbeid i bransjen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS