Tidligere i år annonserte Dagsavisen at de oppretter et kontor i Bergen hvor en journalist skal ha base.
Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Dagsavisen, Eirik Hoff Lysholm, forklarer at bakgrunnen for å etablere seg i Norges nest største by er et ledd i den større satsingen fra avisen med å opprette kontorer rundt om i landet.
– Ideen er å få mer lokalt innhold inn i Dagsavisen, og samtidig bli mer nasjonal. Vi får flere perspektiver i vår avis. Vi går ikke inn der for å slåss så mye om lokale lesere. Vi går inn der for å gjøre Dagsavisen bedre. Det gir vekst, sier Hoff Lysholm til Medier24.
– Vi får en stemme fra Bergen som kan finne de store sakene som vi kanskje ikke ser fra Oslo, og forklare en del saker som vi kanskje ikke fullt ut forstår, legger han til.
– Står mye friere
Det var i 2010 at Dagsavisen startet strategien med å etablere seg i flere markeder enn bare Oslo og tidligere Akershus.
Dagsavisen startet opp med en utgave-satsing med Rogalands Avis, Moss Dagblad, Demokraten og Fremtiden.
Nylig landet den Mentor Medier-eide avisen også to journalister til Nord-Norge-satsingen sin.
Hoff Lysholm forteller at de tegnet opp flere byer på et kart hvor de ønsket å etablere seg i 2010.
– Det kartet hadde mange flere plasser enn dem vi kom til i starten. Digitalt er det lettere å komme seg flere steder en på papir. Nå behøver vi ikke å lage egne utgaver, sier Hoff Lysholm og nevner ord som «soning» og «geo-targeting».
Da Avisa Oslo startet sin Oslo-satsing og Aftenposten svarte med å styrke Oslo-redaksjonen, innså Dagsavisen at de måtte trappe opp sin satsing i andre markeder.
– Da er Bergen et naturlig sted på veien i vår utvikling. Om vi skal være nasjonalt-dekkende, så er Bergen viktig.
Hoff Lysholm mener det kan være en fordel å være én journalist i en by som Bergen, samtidig som man vet man har store redaksjoner i andre byer som også produserer saker.
– Du står mye friere enn en journalist i en annen redaksjon til å plukke det du mener du bør gjøre. Det er sannsynligvis lettere å grave når du ikke har leveringskrav hele tiden.
– Hyggelig om folk begynner å kopiere
I Bergen har man Bergens Tidende, BA, TV 2, NRK Vestland og Klassekampen som medier som dekker byen.
– Hvilke perspektiver og saker er det Dagsavisen kan finne som de andre ikke har i dag?
– Først og fremst er vi opptatt av hvilke perspektiver vi har i vår avis. Det er det som er viktig for oss. Det er klart at det er mange som gjør en god jobb, men vi har ikke en tilstedeværelse i Bergen i miksen vår, og det vil vi ha, svarer Hoff Lysholm.
Tidligere i juni annonserte Dagbladet at de gjenoppretter sine lokalkontorer i Bergen og Trondheim etter 15 års pause.
Dagsavisen-sjefen påpeker at mange snakket om nummer to-avisene og lokalkontorenes død samtidig som Dagsavisen rullet ut satsingene på mindre utgaver i forrige tiår.
De senere årene har blant annet Amedia styrket og etablert flere nummer to-aviser rundt om i landet.
– Stoff produsert andre steder enn i Oslo med felles tematikk har kjempegode muligheter til å gå godt i riksmedier. Det er bare hyggelig om folk begynner å kopiere oss på det. Vi er ikke størst eller banebrytende, men vi har trodd på de to tingene, sier han.