VANT PÅ STREIKEN: Bauer-sjef Lasse Kokvik og P4-sjef Kenneth Andresen fikk nye lyttere mens NRK-journalistene streiket. Noen av lytterne har blitt igjen.

NRK-streiken ble en gavepakke for P4 og Radio Norge. Nå viser tallene at noen av lytterne ikke kommer tilbake

Mens streiken har preget radiobransjen i vår, ser aktørene også framover: Nytt samarbeid om smarte høyttalere og stemmestyring kan bli viktig.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Den siste måneden har vært en turbulent måned i radiobransjen, men det har også kommet positive signaler. Nå er det det ikke DAB som lenger er i fokus, men satsingen på innhold til smarte høytalere.

På minus-siden har NRK-streiken ført til lavere lyttertall - og de kommersielle kanalene har fått seg en liten økonomisk smell.

 

Mens streiken blant journalistene i NRK pågikk ble det mest snakket om at TV-tilbudet var redusert. Men streiken førte også til at lytterne fikk et begrenset tilbud.

Kyrre Dahl

er redaktør for radionytt.no. Han er også nettredaktør for Norsk Lokalradioforbund - og skriver om radio for Medier24.

Blant annet ble flere av NRKs kanaler reine musikk-kanaler avbrutt av ett minutt nyheter. Nå har lyttertallene for den perioden kommet - og man ser tydelig at lytterne ikke var helt fornøyd med det de fikk servert: 

Streiken foregikk over flere dager fordelt på to uker og i hver av ukene opplevde NRK sin dårligste lytteroppslutning noen gang.

 

Dette er relativt dramatisk for NRK, som allerede hadde tapt en god del lyttere i forbindelse med FM-slukkingen i fjor.

Mange av lytterne forsvant over til de kommersielle konkurrentene under streiken, men det var også noen som slo av radioen. 

Det er likevel ingen tvil om at P4-gruppen og Bauer Media nøt godt av NRK-streiken. Under streiken var det særlig hovedkanalen til P4 som trakk lyttere. P4 var faktisk nesten like stor som NRK P1 i den siste streikeuka. 

Etter streiken, uke 22, kan vi se at det er ikke alle lytterne som har funnet tilbake til NRK og det kan virke som det er Bauer Media / Radio Norge som relativt sett har vunnet mest på streiken.

Den har forandret lyttervaner, men det er usikkert hvor lenge det vil vare.

 

Samtidig er det ikke bare gladmeldinger for de kommersielle aktørene heller. Det har kommet fram tall som viser at annonsørene sitter litt på gjerdet etter at rikskanalene slo av sine FM-sendere i fjor.

Det er en viss treghet i reklamesalget, som gjør at det så ganske bra ut for P4 og Bauer Media i fjor, men i år meldes det om nedgang i omsetning.

Sånn sett kom jo NRK-streiken som en gavepakke for de kommersielle.

 

På den annen side har NRK, P4 og Bauer Media nok en gang slått seg sammen for å være forberedt på fremtiden: 

De har stiftet et felles selskap som skal fokusere på innhold til smarte høyttalere. Dette er altså en stemmeaktivert datamaskin som er spesialdesignet for å levere lyd.

Det er ventet at norske versjoner kommer på markedet i høst, og radiokanalene gleder seg. I land der man allerede har hatt smarte høyttalere en stund har man opplevd at folk bruker mer lyd.

En annen viktig observasjon er at de unge nå går til butikkene for å skaffe seg det som på mange måter er et radioapparat. Et ganske kult et, faktisk.

Powered by Labrador CMS