Illustrasjonsbilde av radiolytting.

Nå blir radiomålingen i Norge oppgradert med ny bærbar teknologi

Norge blir første marked utenfor USA hvor en ny bærbar måleenhet skal brukes i radiomålingene, opplyser Nielsen.

Publisert Sist oppdatert

Nielsen Media har oppgradert den offisielle målingen av radiolytting i Norge, opplyser mediemåling-selskapet i en pressemelding.

Endringen skjer på oppdrag fra NRK, P4-gruppen og Bauer Media.

Ett av de nye grepene er implementering av en bærbar målemeter i lytterpanelet som utgjør tallgrunnlaget i målingene.

Slik ser den nye bærbare måleenheten Nielsens Portable People Meter (PPM) Wearables ut.

– Norge blir med dette det første markedet utenfor USA hvor denne måleteknologien tas i bruk i en offisiell mediebruksmåling, opplyser Nielsen.

Enheten kalles Nielsens Portable People Meter (PPM) Wearables, og planen er at den skal erstatte dagens vanlige PPM-meter innen utgangen av 2024.

Ifølge Nielsen skal lytterpanelene ha opplevd de nye enhetene mer tiltalende og enklere å bruke.

Nielsen implementerer også ny teknologi for å inkludere daglig estimering av radiolytting med hodetelefoner.

Dette vil gjøre målingen enda mer representative, tror radiobransjen selv.

– For å sikre en solid radiovaluta for det svært ambisiøse norske markedet, er det avgjørende å fortsette å utvikle nye metoder og teknologi for å holde tritt med de stadig endringene i folks mediebruk, sier analysesjef i P4-gruppen, Åse Marit Linberg.

– Samarbeidet med Nielsen og implementeringen av de nye PPM Wearables er et eksempel på nettopp dette, og vil resultere i en bedre radiomåling i Norge, sier hun.

Nielsen har stått for den offisielle målingen av radiolytting i Norge siden 2019, og fikk fornyet kontrakt med NRK, P4 og Bauer Media i fjor.

Powered by Labrador CMS