Nielsen Media har oppgradert den offisielle målingen av radiolytting i Norge, opplyser mediemåling-selskapet i en pressemelding.
Endringen skjer på oppdrag fra NRK, P4-gruppen og Bauer Media.
Ett av de nye grepene er implementering av en bærbar målemeter i lytterpanelet som utgjør tallgrunnlaget i målingene.
– Norge blir med dette det første markedet utenfor USA hvor denne måleteknologien tas i bruk i en offisiell mediebruksmåling, opplyser Nielsen.
Enheten kalles Nielsens Portable People Meter (PPM) Wearables, og planen er at den skal erstatte dagens vanlige PPM-meter innen utgangen av 2024.
Ifølge Nielsen skal lytterpanelene ha opplevd de nye enhetene mer tiltalende og enklere å bruke.
Nielsen implementerer også ny teknologi for å inkludere daglig estimering av radiolytting med hodetelefoner.
Dette vil gjøre målingen enda mer representative, tror radiobransjen selv.
– For å sikre en solid radiovaluta for det svært ambisiøse norske markedet, er det avgjørende å fortsette å utvikle nye metoder og teknologi for å holde tritt med de stadig endringene i folks mediebruk, sier analysesjef i P4-gruppen, Åse Marit Linberg.
– Samarbeidet med Nielsen og implementeringen av de nye PPM Wearables er et eksempel på nettopp dette, og vil resultere i en bedre radiomåling i Norge, sier hun.
Nielsen har stått for den offisielle målingen av radiolytting i Norge siden 2019, og fikk fornyet kontrakt med NRK, P4 og Bauer Media i fjor.