Radio klarte seg relativt bra i annerledesåret

«Radiobransjen har all grunn til å være fornøyd med 2020. Sammenlignet med andre medier klarte radio seg noenlunde greit økonomisk og lyttertallene er på høyde og til dels bedre med fjoråret. Samtidig er podkast blitt et begrep både lyttere og annonsører er fortrolige med. Men, vil det vare i 2021?», skriver Kyrre Dahl.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • KYRRE DAHL, redaktør for radionytt.no, og nettredaktør for Norsk Lokalradioforbund.

Det så lenge stygt ut. Som andre medier falt omsetningen kraftig også i de kommersielle radiokanalene da landet først ble lukket ned i mars. Samtidig gikk også den daglige oppslutningen ned, blant annet fordi færre hørte på radio i bilen.

Heldigvis gikk det ikke lenge før man oppdaget at lyttetiden hadde økt kraftig, det betyr at det var færre som hørte på, men de som gjorde det lot radioen stå på lenger. Dermed holdt ratingen, eller lyttingen pr. minutt, seg gjennom den første krisen.

Utover året har reklamemarkedet bedret seg. Selv om det totale annonsevolumet i Norge er redusert med 10,6 % har omsetningen av radioreklame bare blitt redusert med 2 %. Det viser tall fra Mediebyråforeningen som gjelder årets 11 første måneder sammenlignet med samme periode i fjor.

Lyttertallene er enda mer hyggelig lesning. Den økte lyttetiden har nemlig holdt seg samtidig som den daglige oppslutningen er tilbake på nivå med det den var på samme tid i fjor.

I uke 50, 2020 var det 2,997 millioner nordmenn som hørte på radio, mens det i den samme uka i 2019 var 3,004 millioner som lyttet på radio, ifølge PPM-tallene som Nielsen utarbeider.

Vi kan dermed si at radio har kommet seg greit ut av kriseåret 2020, men ikke alle har gjort det like bra. Blant annet er tallene for NRK og P4-gruppen på høyde med fjoråret, mens Bauer har hatt en liten tilbakegang, fra 819 000 lyttere i uke 50 i fjor til 742 000 i samme uke i år.

Graf som viser forskjellene i lyttertall fra 2019 og 2020.

Det er skummelt å se på en enkelt uke, men det er lignende trend i uke 48 og 49, viser Nielsen-tallene.

Også NRK P3 har en klar nedadgående trend, med 257 000 lyttere i uke 50 i fjor og bare 174 000 lyttere i samme uke i år. Det utgjør en daglig oppslutning på bare 3,7 %. Til sammenligning kan nevnes at NRK P3 i uke 50, 2015 hadde en oppslutning på 11.0 %. Søsterkanalen mp3 er også halvert i den samme perioden.

Man kan dermed tro at NRK er i ferd med å miste grepet om de unge lytterne, men i løpet av de siste fem årene har det også skjedd en positiv utvikling innen lyd, nemlig podkast.

Og 2020 vil kanskje bli husket som året da podkast slo gjennom for alvor i Norge. NRK har vært på banen i mange år og lanserer stadig nye podkaster, men det nye er at også avishusene har begynt å ta podkast på alvor, i tillegg til de stadig flere uavhengige podkast-produsentene.

Det er all grunn til å tro at denne utviklingen vil fortsette. Podkast er lytting on demand, som åpenbart fenger de yngre lytterne. Nå har også deres foreldre kastet seg over det, og dermed er podkast blitt et akseptert produkt også hos annonsørene.

Det ser ut som vi går mot en fremtid der det blir enklere å tjene på podkast, samtidig som interessen øker.

Lineær radio er på ingen måte borte, noe 2020 var et godt eksempel på. Men, etter hvert som verden går tilbake til normalen må vi nok regne med at tradisjonell radio vil fortsette trenden fra tidligere, altså en svak tilbakegang.

Slik er det i mange land. Men, med en lys fremtid for radio on demand er sluttsummen er uansett at ved inngangen av 2021 står lyd sterkt i Norge.

Powered by Labrador CMS