Tirsdag ble det klart at Schibsted-satsingen Bare Åsane legger ned etter bare 14 måneder.
– Det er surt, sier ansvarlig redaktør Eirik Langeland Fjeld til Medier24.
Fjeld også er ansvarlig redaktør i Strilen og Bygdanytt.
Konseptet til avisen var å publisere korte og kjappe nyhetsoppdateringer fra bydelen Åsane, nord i Bergen.
Da avisen ble lansert, fortalte Fjeld at han ikke trodde et lignende prosjekt har blitt lansert tidligere.
14 måneder senere er han klar på at sjansen for man ikke lykkes alltid er tilstede i et pilotprosjekt.
– Det er dette som har skjedd. Vi må ta konsekvensene av det og jeg mener vi har tatt riktig avgjørelse. Men jeg skulle gjerne kommet med en annen løypemelding, sier Fjeld.
Klarte ikke å treffe planken
Fjeld forklarer at bakgrunnen for at det ikke gikk veien er kompleks med flere ulike grunner.
– Vi må bare konstantere at vi ikke klarte å treffe med planken denne gangen. Bare Åsane kom opp i 500 abonnenter som ikke er så verst, men det er ikke nok. Vi ser ikke hvordan vi skal klare å få det til å gå rundt, sier han
Fjeld trekker også frem at de økonomiske tidene har skiftet siden prosjektet ble lansert.
– Fikk prosjektet lang nok tid til å gå rundt?
– Nei, 14 måneder er ikke lang nok tid. Men det handler om vinkelen på kurvene våre. Hadde vi sett at dette har grei fart så kunne vi holdt det gående i 28 måneder. Men da måtte vi mer vind i seilene enn det vi ser, svarer Fjeld.
– Du er ansvarlig redaktør i Bygdanytt og Strilen, men Bare Åsane har også noen ansatte. Hva skjer med dem?
– Det er to årsverk som har vært dedikert til Bare Åsane. Vi er dessverre nødt til å avvikle dem når prosjektet blir avviklet.
Roser de ansatte
Fjeld ønsker å rose teamet som har jobbet frem prosjektet, og redaksjonen som har stått på for publikasjonen hver dag.
– Det er hatten av for det teamet og journalistene som har stått på, sier han og beskriver dem som helt i norgestoppen når det gjelder medieinnovasjon.
Fjeld, som selv har vokst opp i Åsane, er overbevist om at det trengs mer media i bydelen.
– Åsane er underdekket når det
gjelder nyheter. Vi har hatt en konkurrent i Åsane Tidende som står foran spennende
tider. Jeg ønsker dem lykke til og håper de får god fart for Åsanes del, sier han, og viser til at konkurrenten er på vei inn i Amedia-systemet.