Forrige uke meldte Kantar Media at halvparten av podkastlyttingen går til de 20 mest populære podkastene.
Det skremmer ikke redaksjonssjef i BankShift Magnus Peter Harnes.
Sammen med journalist Sebastian Holsen har de nå publisert første utgave av podkasten Bank, Bank.
Harnes sier de startet podkasten som merkevarebygging:
– Vi må være tilgjengelig der målgruppen er. Så det handler litt om målgruppens forventning, og om at formatet er mer «personlig». Blant annet.
– Trenger markedet flere podkaster?
– Neppe. Det totale volumet podkaster i markedet bryr jeg meg imidlertid ikke så mye om. Jeg har ingen illusjoner om at en nisjepod om og for bankbransjen skal slå seg inn i topp 20.
– Men hvor lett er det å være nykommer med podkast i dag?
– Ikke lett i det hele tatt. Det gjelder vel hele BankShift-prosjektet, å etablere ny merkevare er vanskelig. Så podkasten er ett grep vi tar.
– Men det hjelper vel at dere har Schibsted-ressurser i ryggen, i det minste?
– Ja, jeg håper det? Vi har ikke koblet på noe sånt ennå, så jeg vet ikke egentlig. Vi gjør ting fort og gæli. Etter vi kom inn i bygget har vi skjønt at ting skjer, men i redaksjonen gjør vi ting på den gode gamle Shifter-måten: vi tester mye, og ser om det funker, rett og slett.
– Hvordan skal dere skille dere ut?
– Nå skal vi teste ulike formater, men det er selvsagt i innholdet vi skal gjøre oss aktuell for målgruppen. Det skal vi gjøre ved å nørde skikkelig om bank.
I første omgang er det altså to i redaksjonen som snakker sammen, men planen er å få inn gjester ganske kjapt.
BankShift ligger under Shifter, som er en del av Schibsteds nye nisjeavdeling.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no