Magnus Peter Harnes
Magnus Peter Harnes er redaksjonssjef i BankShift.

Kaster seg på podkast-racet: – Ikke lett i det hele tatt

Schibsted og Shifters nye BankShift-redaksjon håper på å markere seg ved å nørde om bank. 

Publisert Sist oppdatert

Forrige uke meldte Kantar Media at halvparten av podkastlyttingen går til de 20 mest populære podkastene.

Det skremmer ikke redaksjonssjef i BankShift Magnus Peter Harnes. 

Sammen med journalist Sebastian Holsen har de nå publisert første utgave av podkasten Bank, Bank.

Harnes sier de startet podkasten som merkevarebygging:

– Vi må være tilgjengelig der målgruppen er. Så det handler litt om målgruppens forventning, og om at formatet er mer «personlig». Blant annet.

– Trenger markedet flere podkaster?

– Neppe. Det totale volumet podkaster i markedet bryr jeg meg imidlertid ikke så mye om. Jeg har ingen illusjoner om at en nisjepod om og for bankbransjen skal slå seg inn i topp 20.

– Men hvor lett er det å være nykommer med podkast i dag?

– Ikke lett i det hele tatt. Det gjelder vel hele BankShift-prosjektet, å etablere ny merkevare er vanskelig. Så podkasten er ett grep vi tar.

– Men det hjelper vel at dere har Schibsted-ressurser i ryggen, i det minste?

– Ja, jeg håper det? Vi har ikke koblet på noe sånt ennå, så jeg vet ikke egentlig. Vi gjør ting fort og gæli. Etter vi kom inn i bygget har vi skjønt at ting skjer, men i redaksjonen gjør vi ting på den gode gamle Shifter-måten: vi tester mye, og ser om det funker, rett og slett. 

– Hvordan skal dere skille dere ut? 

– Nå skal vi teste ulike formater, men det er selvsagt i innholdet vi skal gjøre oss aktuell for målgruppen. Det skal vi gjøre ved å nørde skikkelig om bank.

I første omgang er det altså to i redaksjonen som snakker sammen, men planen er å få inn gjester ganske kjapt. 

BankShift ligger under Shifter, som er en del av Schibsteds nye nisjeavdeling.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS