Administrerende direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.

Schibsted, Amedia og Polaris økte sin eierandel i 2021

Konsolideringen i avismarkedet fortsetter, viser en ny rapport om avsendermangfold fra Medietilsynet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

De tre største aviskonsernene, Schibsted, Amedia og Polaris, kontrollerte ved utgangen av 2021 72,5 prosent av det totale avisopplaget i Norge.

Det er en økning på 0,5 prosentpoeng fra 2020, viser en ny rapport fra Medietilsynet.

Se hovedfunnene i rapporten nederst i saken

– Selv om de største medieaktørene styrker sin posisjon, har vi fortsatt et solid mangfold av redaktørstyrte journalistiske medier, både lokalt og nasjonalt. Disse mediene er en viktig del av den demokratiske infrastrukturen, som vi må sørge for å opprettholde, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, i en pressemelding.

Schibsted økte sin andel i markedet med 0,7 prosentpoeng, og VG+ var den tittelen med størst økning med 16,5 prosent.

Amedia reduserte på sin side sin andel med 0,2 prosentpoeng, mens Polaris Medias andel var den samme i 2021 som i 2020.

De tre konsernene har siden 2017 økt sine markedsandeler fra 64,1 prosent til 72,5 prosent av det samlede avisopplaget, opplyser Medietilsynet,

– Gjennom en krevende digital transformasjon kan konserneierskap bidra til at også små aviser klarer å omstille seg og sikre et fremtidig driftsgrunnlag, noe som er positivt for mediemangfoldet. Men samtidig er det viktig å overvåke at økt konsolidering ikke får negative konsekvenser. Når en stadig større andel av opplaget kontrolleres av de største aktørene, er det viktig for mangfoldet at avisene beholder sin egenart, sier Velsand.

Rapporten viser også at antallet norske aviser, radio- og tv-kanaler seg stabilt.

Hovedfunnene i avsendermangfold-rapporten:

  • De tre største eierne i avismarkedet (Schibsted, Amedia og Polaris) kontrollerte 72,5 prosent av det totale avisopplaget ved utgangen av 2021, en økning på 0,5 prosentpoeng fra 2020.
  • Antall konserneide aviser økte med én i 2021, til 155 aviser. Antall aviser utenfor konsern ble redusert fra 84 i 2020 til 79 i 2021.
  • Det var 234 medietilbydere i det norske avismarkedet i 2021, fire færre enn året før. 211 tilbydere er rettet mot lokale eller regionale markeder og 23 mot det nasjonale markedet.
  • De tre største radioaktørene, NRK, NENT og Bauer Media, hadde 100 prosent av markedet i 2021 målt i markedsandel av lyttere. NRK er fortsatt den største aktøren, og økte sin markedsandel med 1,7 prosentpoeng fra 2020 til 2021.
  • De seks største aktørene har til sammen 36 prosent av konsesjonene i lokalradiomarkedet. Målt i antall var det 77 flere konsesjoner i februar 2022 enn ved utgangen av 2021.
  • Det norske tv-markedet er stabilt målt både i antall eiere og markedsandeler basert på seertall. Allmennkringkasterne NRK og TV 2 økte begge sine markedsandeler i 2021, med til sammen to prosentpoeng. Discovery hadde en nedgang på ett prosentpoeng i 2021, og har dermed tapt markedsandeler siden 2018.

Kilde: Medietilsynet

Powered by Labrador CMS