Lokalaviser samlet på landsmøtet 2022 til Landslaget for lokalaviser (LLA).
Foto: Jan Magnus Weiberg-Aurdal
Medietilsynet: 2021 var ett av de mest lønnsomme årene for norske aviser
– Fjoråret ble ett av de mest lønnsomme årene det siste tiåret. Det skyldes økte driftsinntekter og en kontrollert kostnadsvekst.
Norske aviser fikk et svært godt driftsøkonomisk år i 2021, viser en ny rapport fra Medietilsynet.
Se hovedpunktene i rapporten nederst i saken
– Fjoråret ble ett av de mest lønnsomme årene det siste tiåret. Det skyldes økte driftsinntekter og en kontrollert kostnadsvekst, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Rapporten viser blant annet at avisenes driftsresultat økte med 170 millioner kroner i fjor - til 849 millioner kroner. I tillegg gikk rekordmange aviser med overskudd før skatt i fjor.
Forrige gang tallene var like gode var før finanskrisen i 2008.
– En stor del av forbedringen skyldes at avisene har hentet tilbake inntekter som gikk tapt under koronapandemien. Men inntektene var også 444 millioner kroner, eller 3,8 prosent, høyere i 2021 enn i 2019, før pandemien inntraff. Dette kan indikere at et mangeårig inntektsfall har snudd, sier Velsand.
Rapporten viser også at brukerinntektene fortsetter å vokse, og det samme gjorde annonseinntektene etter flere år med fall.
Avisene ansetter også noe flere, og antall årsverk økte med 3,4 prosent i fjor.
– Dette tyder heldigvis på at pandemien ikke har svekket avisenes redaksjonelle kraft, sier Velsand.
Medietilsynets funn:
- Avisene hadde et samlet driftsresultat på 849 millioner kroner før statlige tilskudd i 2021. Det er en vekst på 170 millioner kroner, eller 25,1 prosent, fra 2020.
- Driftsinntektene økte med 788 millioner kroner, eller 7,0 prosent, til 12,1 milliarder kroner, fra 2020 til 2021.
- Inntektene fra papirutgavene ble redusert med 285 millioner kroner i 2021, eller 3,9 prosent, mens de digitale inntektene økte med 1,073 milliarder kroner, eller 26,5 prosent.
- Avisene hadde totalt 7,3 milliarder kroner i brukerinntekter i 2021. Hele veksten på 3,7 prosent fra 2020 kom fra digitalt abonnementssalg. Brukerinntektene økte for alle typer aviser.
- Avisenes annonseinntekter økte med 547 millioner kroner, eller 14,8 prosent, til 4,3 milliarder kroner i 2021.
- I 2021 økte de totale annonseinvesteringene i Norge til 23,5 milliarder, fra 19,8 milliarder kroner i 2020. Facebook og Google står for størstedelen av veksten. I 2021 var de globale aktørenes reklameinntekter i det norske markedet på 9,2 milliarder kroner, mer enn dobbelt så mye som avisenes reklameinntekter på 4,3 milliarder kroner.
- Avisenes driftskostnader var i 2021 på 11,2 milliarder kroner, en økning på 5,8 prosent fra 2020. En viktig årsak til kostnadsveksten var at antall årsverk økte med 139, eller 3,4 prosent.
Kilde: Medietilsynet