Lokalaviser samlet på landsmøtet 2022 til Landslaget for lokalaviser (LLA).

Medietilsynet: 2021 var ett av de mest lønnsomme årene for norske aviser

– Fjoråret ble ett av de mest lønnsomme årene det siste tiåret. Det skyldes økte driftsinntekter og en kontrollert kostnadsvekst.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Norske aviser fikk et svært godt driftsøkonomisk år i 2021, viser en ny rapport fra Medietilsynet.

Se hovedpunktene i rapporten nederst i saken

– Fjoråret ble ett av de mest lønnsomme årene det siste tiåret. Det skyldes økte driftsinntekter og en kontrollert kostnadsvekst, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Rapporten viser blant annet at avisenes driftsresultat økte med 170 millioner kroner i fjor - til 849 millioner kroner. I tillegg gikk rekordmange aviser med overskudd før skatt i fjor.

Forrige gang tallene var like gode var før finanskrisen i 2008.

– En stor del av forbedringen skyldes at avisene har hentet tilbake inntekter som gikk tapt under koronapandemien. Men inntektene var også 444 millioner kroner, eller 3,8 prosent, høyere i 2021 enn i 2019, før pandemien inntraff. Dette kan indikere at et mangeårig inntektsfall har snudd, sier Velsand.

Rapporten viser også at brukerinntektene fortsetter å vokse, og det samme gjorde annonseinntektene etter flere år med fall.

Avisene ansetter også noe flere, og antall årsverk økte med 3,4 prosent i fjor.

– Dette tyder heldigvis på at pandemien ikke har svekket avisenes redaksjonelle kraft, sier Velsand.

Medietilsynets funn:

  • Avisene hadde et samlet driftsresultat på 849 millioner kroner før statlige tilskudd i 2021. Det er en vekst på 170 millioner kroner, eller 25,1 prosent, fra 2020.
  • Driftsinntektene økte med 788 millioner kroner, eller 7,0 prosent, til 12,1 milliarder kroner, fra 2020 til 2021.
  • Inntektene fra papirutgavene ble redusert med 285 millioner kroner i 2021, eller 3,9 prosent, mens de digitale inntektene økte med 1,073 milliarder kroner, eller 26,5 prosent.
  • Avisene hadde totalt 7,3 milliarder kroner i brukerinntekter i 2021. Hele veksten på 3,7 prosent fra 2020 kom fra digitalt abonnementssalg. Brukerinntektene økte for alle typer aviser.
  • Avisenes annonseinntekter økte med 547 millioner kroner, eller 14,8 prosent, til 4,3 milliarder kroner i 2021.
  • I 2021 økte de totale annonseinvesteringene i Norge til 23,5 milliarder, fra 19,8 milliarder kroner i 2020. Facebook og Google står for størstedelen av veksten. I 2021 var de globale aktørenes reklameinntekter i det norske markedet på 9,2 milliarder kroner, mer enn dobbelt så mye som avisenes reklameinntekter på 4,3 milliarder kroner.
  • Avisenes driftskostnader var i 2021 på 11,2 milliarder kroner, en økning på 5,8 prosent fra 2020. En viktig årsak til kostnadsveksten var at antall årsverk økte med 139, eller 3,4 prosent.

Kilde: Medietilsynet

Powered by Labrador CMS