Klaudia Lech (30) er ansatt som redaktør for sosiale medier i Avisa Oslo. Erlend Vikene og Maud Lervik er også rekruttert til den nye Amedia-avisen. .
Klaudia Lech (30) er ansatt som redaktør for sosiale medier i Avisa Oslo. Erlend Vikene og Maud Lervik er også rekruttert til den nye Amedia-avisen. .

Avisa Oslo henter flere folk: Ansetter Klaudia (30) Erlend (26) og Maud (26)

Den nye Amedia-avisen får blant annet ny SoMe-redaktør, og sin egen videosjef.

Publisert Sist oppdatert

Den meritterte fotografen Klaudia Lech (30) er ansatt som redaktør for sosiale medier i Avisa Oslo. Med seg til å forme AOs visuelle profil, får hun Erlend Vikene (26) og Maud Lervik (26).

– Jeg er svært takknemlig for at jeg får lov til å være med å utvikle et produkt som ser på levende bilder som selve fundamentet for å lykkes på nett.

Det sier Klaudia Lech. 30-åringen får nå som ansvar å levere relevant og visuelt engasjerende innhold for Avisa Oslo.

– Jeg ønsker å nå den store lesergruppen bestående av oss som føler et sterkt bånd til Oslo, og som vil lære mer om byen vår og livet som utfolder seg her, sier hun.

Tok mastergrad i California

Etter å ha begynt sin journalistiske løpebane i Drammens Tidende og Universitas, har Lech vært tilknyttet fotoavdelingene i Dagens Næringsliv, VG og Aftenposten.

Hun har vært bildesjef på nyhetsdesken i VG og vikariert som fotosjef i VG Helg. I perioden 2016–2020 var hun frilanser i California hvor hun påtok seg oppdrag over hele USA for norske aviser.

Lech har også en fersk mastergrad i sosiale medier fra University of Southern California.

– Denne mastergraden tok jeg fordi jeg ville utvikle min kompetanse i digitale medier etter å ha observert spennende måter å fortelle historier på i andre bransjer. Journalister har mye lære fra «creators» når det gjelder formidling av innhold på en måte som gir mening i de sosiale kanalene, sier Lech.

Signerer fra TV 2

Til Avisa Oslo kommer også Erlend Vikene. 26-åringen beskrives som hardtarbeidende, ydmyk og opptatt av kvalitet. Nå blir han AOs videosjef.

– Jeg er veldig giret på å ta fatt på noe som skal bygges fra grunnen av, sier sunnmøringen.

Han har en bachelor i TV-teknikk med spesialisering i videojournalistikk. Han har vært fast tilknyttet TV 2s hovedkontor i Bergen siden han var ferdig på «TV-skolen» på Lillehammer.

Han har også tidligere arbeidserfaring som videojournalist i Sunnmørsposten og videoprodusent i fotballklubben Hødd.

– I TV 2 har jeg jobbet som fotojournalist, mye med sport, men også nyheter i Norge og verden. Jeg har blant annet dekket alt fra Premier League- og Champions League-kamper i hele Europa, til flyktningkrisen i Hellas og litteraturtoget med de kongelige i Tyskland, forteller han.

Skal fenge SoMe-leserne

Med på AO-laget blir også Maud Lervik (26). Hun er ansatt som visuell historieforteller – først og fremst rettet mot Instagram.

– Avisa Oslo byr på en spennende mulighet til å utvikle og leke med nye digitale presentasjonsformer og uttrykk. Jeg gleder meg til å samarbeide med hele redaksjonen om å skape livlig og aktuelt innhold som både vil oppdatere og fenge leserne våre på sosiale medier, sier Lervik.

Lervik er utdannet foto- og videojournalist, og har i lengre tid fordypet seg i digital historieformidling.

Som frilanser og vikar har hun levert visuelt til både norske og danske aviser som VG, Aftenposten og danske Politiken.

– Min styrke er å tilpasse seg alle mulige mennesker og miljøer, og tenke nyskapende i hvert unike møte med historiene som skal formidles.

Powered by Labrador CMS