Tirsdag la Medietilsynet frem en fersk rapport om norsk
medieøkonomi de siste fem årene.
Den viser at 2021 har vært et godt år for mediene.
For avisene har det vært et år med godt overskudd.
I 2021 gikk 203 av 232 med overskudd før skatt uten produksjonsstøtte.
Det er 14 flere aviser enn i 2020 og Medietilsynet skriver i rapporten at det
aldri før har vært så mange aviser med overskudd. Det er en prosentandel på 88
prosent.
Det forrige toppåret var i 2007, da 181 av 211 aviser gikk med
overskudd.
Det er fremdeles de største avisene som står for det meste
av overskuddet.
Rapporten viser at blant de minste lokalavisene gikk 28 av 102
aviser med driftsoverskudd, som gir 27,4 prosent. For små lokalaviser er tallet
60 av 72 aviser, en prosentandel på 82.
De største avisene er også de dominerende aktørene i det
norske avismarkedet, og de ti største avisene står for 52,5 prosent av de
totale driftsinntektene, mens de små og minste lokalavisene har 19 prosent av
de totale driftsinntektene.
Det er også de minste lokalavisene som går mest ned i
inntekter.
Fra 2017 til 2021 har de hatt en nedgang på 86 millioner kroner,
tilsvarende 12,93 prosent.
På samme tid har de nasjonale avisene hatt en økning
på i overkant av 400 millioner kroner, en økning på 11,77 prosent.
Rapporten viser også at det er de små lokalavisene og de
store regionale/lokale avisene som har hatt den største økningen i
brukerinntektene de siste årene, med 37 prosent fra 2017 til 2021.
Samtidig har
de nasjonale avisene ikke samlet ikke økt brukerinntektene.
Medietilsynet skriver i rapporten at dette henger sammen med
nedgang i papirinntektene til de tradisjonelle løssalgsavisene, som har en
nedgang på 33,1 prosent de siste fem årene.
Medietilsynet skriver også at de minste lokalavisene sammen
med de små lokalavisene var de som hadde størst økning i brukerinntektene i
2021.
Om lønnsomhet viser rapporten at det er de mellomstore lokalavisene
som har den beste driftsmarginen, og øker for andre år på rad. Siden 2019 har
segmentet økt sin margin fra om lag 10 prosent til 14,5 prosent.
Nasjonale aviser fikk den største smellen på driftsmargin i
det første pandemiåret, men hadde i 2021 økning igjen, og landet på 10,9 prosent.
Både de minste lokalavisene og de nasjonale nisjeavisene havnet
på minussiden.
For aviser med pressestøtte, vises marginen uten
pressestøtte.