Ser du hva som er nytt med NRK-fronten? Til venstre er forsiden litt før klokken 19 tirsdag, mens til høyre er fronten mandag rundt 23:30.

NRK med ny visuell identitet – nye fonter og farger

Allmennkringkasteren har blant annet fått laget sin egen skrifttype.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Den oppmerksomme leseren av NRK-fronten har tirsdag lagt merke til at forsiden har gjennomgått en liten visuell endring.

Fontene og fargene er justert noe, og logoene til de ulike NRK-redaksjonene har også fått nye versjoner.

– Vi har jobbet med en oppdatering av NRKs designprofil som er mer helhetlig og bedre tilpasset de plattformene NRK er på, sier NRKs profilsjef Cecilie Lyng.

De har blant annet fått nye farger og muligheter for bevegelsesmønster, grid, lyd, merkesystem og skrift/font.

Den nye fonten, som har fått navnet NRK Sans, ble allerede i fjor brukt i ulike programmer og spill, og ble tatt i bruk på NRK TV i mai.

Tirsdag 11. oktober er første dagen med ny skrifttype på nrk.no.

Produktutviklingssjef for NRK.no, Audun Aas, sier det er en gradvis overgang til en ny visuell profil på nettsiden, der skrift og farge på logo var første steg.

– Vi vil bruke tid på å finjustere detaljene slik at både lesbarhet og tilgjengelighet blir så god som mulig.

Det er det Nederlands-baserte selskapet Typotheque som står bak, og de opplyser selv at de fikk oppdraget av NRK allerede i 2019.

– Typotheques oppgave, i samarbeid med ANTI og egne designteam i NRK, har vært å utvikle en font som er optimalisert for å gi norsk og samiske skriftspråk god lesbarhet. Dette inngår i NRKs arbeid med universell utforming og tilgjengelighet.

Powered by Labrador CMS