(ULLEVAAL STADION): Torsdag startet Radiodager 2022 på Meet Ullevål med lederdebatten mellom de største leverandørene for radio og podkast i Norge.
Ett av hovedtemaene var den ferske og mye omtalte NRK-podkasten Sophie og Fetisha.
P4-sjef Kenneth Andresen mener podkasten er et eksempel på at allmennkringkasteren nærmer seg sine kommersielle konkurrenter i innhold.
– Det er bare nok et eksempel på et NRK som i stadig større grad flørter med ting som ligger godt utenfor allmennkringsteroppdraget. Det er ikke noe nytt. NRK går stadig i en mer kommersiell retning, sier Andresen.
Han trekker fram rapport fra Medietilsynet som har sett på NRKs radiotilbud fra 2016 til i dag.
– Den rapporten viste at NRKs kanaler har vesentlig mindre nyheter og samfunnsdebatt enn tidligere. Det er mer musikk og underholdning, hevder Andresen og kommer med et spørsmål:
– Er det derfor vi har NRK?
P4-sjefen lurer på hvor grensen for NRK går når det gjelder kommersielt og bredt innhold.
– Det er ingen som mener at NRK ikke skal drive med podkast eller gi medietilbud, og bare ha Politisk kvarter eller andakt. Men det er balansen i det, sier Andresen og forsetter:
– Det er ingen av oss andre som kan gjøre det NRK virkelig kan – nemlig å levere på det store samfunnsoppdraget.
Radiosjefen i NRK er grunnleggende uenig
Radiosjef i NRK, Cathinka Rondan, viser til at NRK også må ha innhold som når bredt ut for å kunne vise fram det smale innholdet.
– Bredt innhold gir drahjelp til smalere innhold. For å at folk skal høre på Oppdatert og Hele historien så må de inn i appen NRK Radio, sier Rondan.
Rondan stiller også spørsmål om hvordan man skal definere hva som er innhold innenfor samfunnsoppdraget, og viser til at Sophie og Fetisha også har innhold som treffer deres lyttere.
– De (Sophie og Fetisha) snakker også om mange viktig ting i podkastene. Vi kan ikke alltid diskutere form, vi må også diskutere innpakning og innhold.
Rondan er grunnleggende uenig i at NRK skal gjøre det alle andre ikke gjør. Hun hevder det er mange andre europeiske allmennkringkaster som har gjort det, og de er blitt marginalisert og nede på 20–30 prosent.
– Det er ingen bevis på at en svekket allmennkringkaster i andre land, gir mer plass til andre kommersielle aktører. Det er heller ikke slik at vi nå plutselig er blitt mye større enn de kommersielle aktørene. Fordelingen har vært ganske lik de siste årene, sier Rondan.