Sogn Avis første år som Amedia-avis og med digital strategi har båret frukter. Årsregnskapet for 2020 viser at avisen har firedoblet årsresultatet.
Avisen endte på et årsresultat på 4,4 millioner kroner, opp fra 1,1 million i 2019.
– Kan ikke sammenlignes
– 2020 kan ikke sammenlignes med andre år. Hele strukturen har blitt endret, vi har blitt fullintegrert i Amedia, og de har veldig mange støttefunksjoner som vi tidligere hadde bare selv, forteller redaktør i Sogn Avis, Arve Uglum, til Medier24.
Avisen ble kjøpt opp av Amedia høsten 2019. Uglum kom inn som redaktør i avisen 1. november i fjor, etter Eli Grotle.
Han forteller at fjoråret var et vanskelig omstillingsår.
– Men avisen har kommet godt ut av det, og det er en helt ny hverdag. Så vi har ikke noe å sammenligne med, sier Uglum
Avisen økte inntektene fra 41 millioner kroner til 41,6 millioner. Økningen er i stor del knyttet til opplagsøkningen.
– Nærmest en eksplosjon
Sogn Avis var i mange år papirtunge, og opplagstallene pekte feil vei. Først i begynnelsen av februar i fjor begynte avisen å tenke digitalt.
– Hele gjengen har gjort en formidabel jobb med å digitalisere. Og hvis man ser på den utviklingen vi hadde tidligere var vi nødt til å snu om. Og det er godt å se hvor god effekt det har når man har omstilt så mye, sier han.
Avisen ble ogsåfjorårets opplagsvinner blant lokalavisene da Mediebedriftenes Landsforening (MBL) la frem opplagstallene i mars. Avisen hadde da et samlet opplag på 9132.
Uglum forteller at de økte opplaget med 1087 i fjor.
– Har veksten fortsatt i år?
– Vi har fremdeles vekst, men ikke den samme veksten som i fjor. 1087 for en avis som oss er nærmest en eksplosjon, og vi er veldig godt fornøyde med det, sier han.