Reidun Kjelling Nybø, generalsekretær i Norsk Redaktørforening.

Tillit til norske medier holder seg stabilt

En ny undersøkelse viser at tilliten til norske redaktørstyrte medier holder seg relativt stabil, selv om det er en liten nedgang fra fjoråret. Samtidig synker tilliten til sosiale medier markant, spesielt blant de unge.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge Arendalsukas tillitsbarometer for 2024 har tilliten til norske redaktørstyrte medier hatt en liten nedgang fra 60 prosent i 2023 til 59 prosent i år, målt på en skala fra 6 til 10. 

Reidun Kjelling Nybø, generalsekretær i Norsk Redaktørforening, sier i en uttalelse at tilliten fortsatt er høy til tross for nedgangen.

– Undersøkelsen viser et lite fall i tilliten til de redaktørstyrte mediene – fra 60 til 59 prosent som svarer 6-10 på tillitsskalaen. Et hyggelig funn er at det er like mange under 30 år som har svart på undersøkelsen som gir mediene 6-10 i tillitsscore, sier Nybø.

Samtidig viser undersøkelsen at tilliten til sosiale medier er i fritt fall. Kun 10 prosent av de spurte gir sosiale medier en tillitsscore på 6 eller høyere.

– Det er også interessant at tilliten til sosiale medier synker markant – ikke minst blant de unge. Jeg tror det er et uttrykk for at folk skjønner at det er mye innhold på de sosiale mediene der det ikke er noen redaktør, som de ikke kan stole på, uttaler hun.

Hun understreker viktigheten av å bevare og styrke tilliten til redaktørstyrte medier, og mener at åpenhet og høy etisk standard i journalistikken er nøkkelen til dette.

– Fortsatt er tilliten til de redaktørstyrte mediene svært høy, og selv om tilliten har gått noe ned de siste par årene, er den høyere enn de første årene Arendalsuka utførte denne undersøkelsen, sier hun.

Tillitsbarometeret er en landsomfattende velgerundersøkelse. Dato for gjennomføring er 3.-20. juni 2024, og det er gjort 1000 intervjuer over telefon. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS