I sommer publiserte den ferske nettavisen Økonomi24 en artikkel om revisorbytter i første halvår. Saken fikk god trafikk, og inspirerte gründerne til å hente ut data for et helt år med revisorbytter.
Dette resulterte i en betydelig mengde data som de måtte finne en effektiv måte å presentere på.
Resultatet ble en app som ikke bare gjorde tallmaterialet tilgjengelig for publikum, men som også økte leserengasjementet og trafikken fra Google, ifølge redaktør og medgründer Espen Kvalheim.
Etter hvert har det blitt flere apper.
– Vi ser at en del av disse sidene klarer å holde på leserne lenger. Det gir uttelling etter hvert, sier Kvalheim.
Han understreker at i deres nisje er folk svært opptatt av tall og data.
– Så jeg tror dette kan ha en funksjon for vårt publikum, kommenterer han.
Slik gikk de i gang
Med erfaring i RStudio, et programmeringsverktøy for statistisk databehandling og grafikk, samt interesse for maskinlæring, bestemte Kvalheim seg for å teste om han kunne bruke kunstig intelligens til prosjektet.
Valget falt på Claude AI, etter at han oppdaget at flere norske aviser allerede brukte det.
– Jeg begynte å spørre Claude på norsk om den kunne hjelpe meg, forteller han.
Og hjelp fikk han.
– Det var en ganske surrealistisk følelse å sitte der og se at den spyttet ut kode. Det var helt fantastisk, sier han.
I RStudio brukte han pakken Shiny for å skape interaktive elementer. Gjennom sommeren jobbet han med å programmere appen, som han innrømmer ble ganske omfattende.
Da appen var klar, ble den «hostet» på shinyapps.io med kode og datamateriale, før den ble integrert i et «markup»-vindu i Labrador-CMS. Appen ble operativ til Arendalsuka tidligere i år.
– Målet var å bruke det som en «attention piece», og det lyktes vi ganske godt med. Men vi skjønte at den var litt kompleks for folk å navigere, forteller han.
Løsningen ble en enklere app utviklet i Visual Studio Code, basert på JavaScript.
At de har samlet og presentert store mengder tall slik Økonomi24 har gjort, ser Kvalheim ikke på som unikt, og viser til at både VG og NRK har bearbeidet store datamengder med kunstig intelligens.
Den største forskjellen mener han er at det nå er enklere for mindre medier å konkurrere.
– Du slipper å ha en dedikert grafisk avdeling for å hjelpe deg med dette, sier han, og håper på å kunne samarbeide med andre medier om tall fremover.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no