NRK-profil Tom Nilssen og NRK-journalist Heidi Taksdal Skjeseth har begge dukket opp i reklamer den siste tiden

NRK-profil dukket opp i reklame: – Dette var jeg ikke klar over

NRK-ansatte kan ikke stille opp i reklamer - likevel hender det stadig. Enkelte faktorer kan få statskanalen til å se gjennom fingrene.

Publisert Sist oppdatert

NRK er mediehuset som har de strengeste kravene for kommersielle oppdrag. 

Reglene for NRK-ansatte varierer fra hvilken rolle man har, men reglene om reklame er klare for alle.

– Ansatte i NRK kan ikke stille opp på reklame, sier etikkredaktør Per Arne Kalbakk til Medier24.

For profiler som jobber på kontraktsbasis, gjelder reklameforbudet i publiserings­perioden og første­gangs­publisering lineært.

For faste ansatte gjelder forbudet hele tiden.

Men det hender at NRK-ansatte likevel dukker opp i reklamer. 

For noen år siden dukket flere NRK-profiler opp i reklamer, blant annet var programleder Tarjei Strøm med i en bank-reklame i Bergen, Jonis Josef dukket opp i en politisk reklame for Rødt, og Martin Lepperød stilte opp i en kampanjevideo for Norsk Friluftsliv.

Og selv om det noen ganger er med viten og vilje at NRK-ansatte stiller opp i reklamer, hender det også at det skjer uten at de ansatte er klar over det.

I fjor dukket Dagsrevyen-anker Tom Nilssen opp i en reklame for bryllupsbilder. 

Nilssen giftet seg i 2016. I fjor ble bildene fra bryllupet brukt i reklamer for bryllupsfotograf Svein Brimi på Se og Hør sine nettsider. 

I tillegg lå bildene ute på Brimis som en del av porteføljen.

– Vennetjeneste

Nilssen sier til Medier24 at han ikke var klar over at bildene var brukt, verken på nettsiden til bryllupsfotografen eller som annonse.

– Dette var jeg ikke klar over. Vi brukte den fotografen, men jeg kan ikke huske at det var en avtale om gjenbruk her, sier han til Medier24.

Etter at Medier24 tok kontakt har Nilssen vært i kontakt med fotografen, og bildene er tatt ned fra nettsiden.

Medier24 har også vært i kontakt med bryllupsfotografen, som sier at han ikke vet hvorfor bildet havnet i en annonse, og at bildene ikke skulle ha vært på nettsiden. 

I vinter har også NRK-journalist Heidi Taksdal Skjeseth dukket opp i reklamer for badstu-selskapet KOK på Instagram. 

Bildet av Taksdal Skjeseth brukes også på selskapets hjemmeside.

Til Medier24 forteller Taksdal Skjeseth at det er en venninne av henne som driver selskapet, og at hun sa ja til å stille opp på bilder til nettsiden i 2018. 

– Men dette skjedde ett år før jeg fikk jobb i NRK. Og så ser jeg at disse bildene har dukket opp igjen i den siste tiden, sier hun.

Hun legger til at oppdraget ikke var betalt.

– Dette var en vennetjeneste, sier hun.

Bildene av Taksdal Skjeseth dukker fortsatt opp i KOK-annonser på sosiale medier.

Hva nå, NRK?

Gjennom reportasjer, debattinnlegg og podkast setter Medier24 søkelys på hvilken retning NRK bør gå i fremtiden.

Har du innspill? Vil du skrive en tekst selv? Ta kontakt på kristine@medier24.no

Prosjektet har fått støtte av Fritt Ord.

Her kan du lese alle sakene. 

Ikke de vanligste tilfellene

Etikkredaktør i NRK, Per Arne Kalbakk, sier til Medier24 at det skjer fra tid til annen at profiler blir brukt i reklamer uten at det er med viten og vilje.

– De fleste tilfellene er som Nilssen, at man ikke har sagt ja, men det er en mindre aktør. Men det er ikke det vi ser mest av. Det er mye vanligere med såkalte falske artikler, med Anne Lindmo eller noen av nyhetsprofilene, sier Kalbakk.

Kalbakk sier også at det at folk har stilt opp på ting før de begynner å jobbe i NRK, slik Taksdal Skjeseth har gjort, legger de seg ikke opp i. 

– Det ville vært urimelige krav, og er i praksis vanskelig.

Han forteller at det har vært lignende tilfeller tidligere, spesielt med profiler som er knyttet til NRK i kortere perioder.

– Det ble for eksempel et problem med Jenny Skavlan, da vi utsatte publiseringen av Symesterskapet, og hun hadde inngått en avtale om annonse på samme tidspunkt. Og da kan ikke vi stille den det gjelder til ansvar, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS