NRK er mediehuset som har de strengeste kravene for kommersielle oppdrag.
Reglene for NRK-ansatte varierer fra hvilken rolle man har,
men reglene om reklame er klare for alle.
– Ansatte i NRK kan ikke stille opp på reklame, sier
etikkredaktør Per Arne Kalbakk til Medier24.
For profiler som jobber på kontraktsbasis, gjelder
reklameforbudet i publiseringsperioden og førstegangspublisering lineært.
For faste ansatte gjelder forbudet hele tiden.
Men det hender at NRK-ansatte likevel dukker opp i reklamer.
For
noen år siden dukket flere NRK-profiler opp i reklamer, blant annet var programleder Tarjei Strøm med i en bank-reklame
i Bergen, Jonis Josef dukket opp i en politisk reklame for Rødt, og Martin Lepperød stilte opp i en kampanjevideo for Norsk Friluftsliv.
Og selv om det noen ganger er med viten og vilje at NRK-ansatte
stiller opp i reklamer, hender det også at det skjer uten at de ansatte er klar
over det.
I fjor dukket Dagsrevyen-anker Tom Nilssen opp i en reklame for
bryllupsbilder.
Nilssen giftet seg i 2016. I fjor ble
bildene fra bryllupet brukt i reklamer for bryllupsfotograf Svein Brimi på Se og Hør sine
nettsider.
I tillegg lå bildene ute på Brimis som en del av porteføljen.
– Vennetjeneste
Nilssen sier til Medier24 at han ikke var klar over at
bildene var brukt, verken på nettsiden til bryllupsfotografen eller som
annonse.
– Dette var jeg ikke klar over. Vi brukte den fotografen,
men jeg kan ikke huske at det var en avtale om gjenbruk her, sier han til Medier24.
Etter at Medier24 tok kontakt har Nilssen vært i kontakt med
fotografen, og bildene er tatt ned fra nettsiden.
Medier24 har også vært i kontakt med bryllupsfotografen, som sier at han ikke vet hvorfor bildet havnet i en annonse, og at bildene ikke skulle ha vært på nettsiden.
I vinter har også NRK-journalist Heidi Taksdal Skjeseth dukket
opp i reklamer for badstu-selskapet KOK på Instagram.
Bildet av Taksdal Skjeseth
brukes også på selskapets hjemmeside.
Til Medier24 forteller Taksdal Skjeseth at det er en
venninne av henne som driver selskapet, og at hun sa ja til å stille opp på bilder
til nettsiden i 2018.
– Men dette skjedde ett år før jeg fikk jobb i NRK. Og så ser jeg
at disse bildene har dukket opp igjen i den siste tiden, sier hun.
Hun legger til at oppdraget ikke var betalt.
– Dette var en vennetjeneste, sier hun.
Bildene av Taksdal Skjeseth dukker fortsatt opp i KOK-annonser på sosiale medier.
Hva nå, NRK?
Gjennom reportasjer, debattinnlegg og podkast setter Medier24 søkelys på hvilken retning NRK bør gå i fremtiden.
Har du innspill? Vil du skrive en tekst selv? Ta kontakt på kristine@medier24.no
Prosjektet har fått støtte av Fritt Ord.
Her kan du lese alle sakene.
Ikke de vanligste tilfellene
Etikkredaktør i NRK, Per Arne Kalbakk, sier til
Medier24 at det skjer fra tid til annen at profiler blir brukt i reklamer
uten at det er med viten og vilje.
– De fleste tilfellene er som Nilssen, at man
ikke har sagt ja, men det er en mindre aktør. Men det er ikke det vi ser mest
av. Det er mye vanligere med såkalte falske artikler, med Anne Lindmo eller noen
av nyhetsprofilene, sier Kalbakk.
Kalbakk sier også at det at folk har stilt opp på ting før de begynner å jobbe i NRK, slik Taksdal Skjeseth har gjort, legger de seg ikke opp i.
– Det ville vært urimelige krav, og er i
praksis vanskelig.
Han forteller at det har vært lignende tilfeller
tidligere, spesielt med profiler som er knyttet til NRK i kortere perioder.
– Det ble for eksempel et problem med Jenny
Skavlan, da vi utsatte publiseringen av Symesterskapet, og hun hadde inngått en
avtale om annonse på samme tidspunkt. Og da kan ikke vi stille den det gjelder
til ansvar, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no