Erik Haukaas Aspaas i Schibsted Partnerstudio

– Milliarder av kroner har forsvunnet fra norske medier fordi vi var for sene

Høydeformatet ruller ut i norske medier. Men annonsørene tenker ikke på mediene for video, mener Erik Haukaas Aspaas i Schibsted Partnerstudio.

Publisert

Under Nona sitt høydevideo-arrangement diskuterte ledere fra både annonsørbransjen og mediebransjen hvordan man skal tjene penger på høydevideo.

TV 2 gikk fullt over til høyde i høst. Tone Haugstvedt i TV 2 forteller at overgangen også har påvirket reklameinntektene.

– Det har vært utfordrende inntjeningsmessig, fordi vi nå trenger ganske mange flere klikk for å få de samme inntektene, sier hun.

Erik Haukaas Aspaas i Schibsted Partnerstudio mener problemet ligger i at annonsørene ikke tenker på mediene når det kommer til video.

Tone Haugstvedt i TV 2

– Siden 2015 har vi blitt ansett som bare tekst. Nå har vi skjønt at vi må lage video, og der ligger mye av vår feil. Milliarder av kroner har forsvunnet fra norske medier fordi vi var for sene, sier han.

Han påpeker at mange medier nå lar seg inspirere av TikTok med korte videoer og gjerne håndholdt filming.

– Men vi kan ikke glemme journalistikken og samfunnsoppdraget. Det er det viktigste argumentet, om det er på lyd, video eller tekst. Annonsørene skal kjøpe tilliten og tryggheten til norske medier. Det er mye viktigere enn høyde, bredde eller på skrå, sier Aspsaas.

Drømmer om mer samarbeid

Ine Amundsen i SeenThis mener at mange annonsører har lyst til å flytte pengene over til norske medier, men at spesifikasjonene er en utfordring.

– Når mediene har særegne spesifikasjoner er vanskelig for annonsørene. Veldig mange av de har materialet, men det må være enkelt å kjøpe ut.

Amundsen mener norske publisister er en gavepakke til annonsørene.

Eirik Haukaas Aspaas i Schibsted Partnerstudio, Ine Amundsen i SeenThis og Carl Hanson i OMD

– Man har utrolig god dekning, målgrupper, sponsorater, en verktøykasse som ikke kan måles mot sosiale medier. Men det koker ned til pris og enkelhet, sier hun og forklarer:

– Si hva du vil om Snapchat, de har gjort det ekstremt enkelt. Der trenger norske publisister å være mye bedre.

– Må bygges større varelager

Hun ønsker seg at mediene snakker sammen.

– Det hadde vært fantastisk. Hvis mediene kunne standardisert formater, vil det være mye lettere for annonsørene å flytte penger. Sosiale medier ber ikke om spesialformater. Det må være mer sømløst og enkelt.

Hun er sikker på at norske medier kan jobbe bedre sammen.

– Men jeg tror det er en drømmetenkning.

Varelager er også en utfordring, mener Carl Hanson i OMD.

– Den harde sannheten er at sosiale medier har varelageret. Det produseres enormt mye brukergenerert innhold. Publisistene har tilliten, men det må bygges et større varelager.

 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS