Under Fagpressedagen tirsdag ble tingenes tilstand hos Fagpressens medier presentert.
Trenden viser at den digitale omsetningen er nedadgående.
– Det er kanskje det jeg liker minst, at vi ikke har vekst, sier adm. dir. i Fagpressen, Per Brikt Olsen til Medier24.
Han viser til at de hadde et «pent» hopp under pandemien, men at de etter det har ligget relativt flatt med en liten nedadgående tendens.
– Det som kompenserer for det er at papiret holder seg jo skammelig bra. Det kompenserer for den situasjonen, kommenterer han.
I det ligger det en ny bekymring; distribusjon for papir.
– En ting er hvor lenge du vil holde på med papir, men en annen ting er hvor lenge det faktisk er mulig å holde på med papiret, sier Olsen.
Men enn så lenge tar Fagpressens medlemmer markedsandeler på annonseomsetningen på print.
– Vi går noe ned, men sammenligner du med alle på papir så holder vi oss ekstremt bra. Det til tross for at vi har en frekvensreduskjon. Det betyr at i enkeltutgavene så er det faktisk en økning, kommenterer han.
Kom med nyhet
Under åpningen av konferansen dukket statssekretær Erlend Kladestad Hanstveit opp på scenen og fortalte at kultur- og likestillingsdepartementet har satt i gang arbeid med å endre forskriften for innovasjonsstøtteordningen.
– Vi ønsker å åpne opp ordningen ytterligere, slik at det uttalte målet om å innlemme flere fagmedier i ordningen blir oppfylt, sa han fra scenen.
Om det kan gi et byks på den digitale utviklingen gjenstår å se.
– Jeg tror rammevilkårene for å klare å utvikle seg digitalt er kjempeviktig, sier Olsen.
Gått ned
Hos Fagpressens medier har ukentlige sidevisninger gått ned, med ca. én million visninger på et år.
Olsen mener det har en direkte sammenheng med endringer i distribusjonen i sosiale medier.
– Det som på en måte er mer bekymringsverdig for Fagpressen som sådan er at det digitale totaltallet vårt, og den digitale posisjonen vår som sådan, den er relativt svak, sier han.
Han viser til at bransjen på daglig nivå når ut til 5-600.000 unike brukere, mens gjennomsnittlig papiropplag per utgave er 3,1 millioner.
– Hvis du går fem år fremover, så vil papirtallet være noe lavere, og så vil digitaltallet forhåpentligvis være kraftig høyere, sier han.
Ifølge tallene har opplagsutviklingen vært stabil, med en liten nedgang på 0,2 prosent.
For ordens skyld: Medier24 er medlem av Fagpressen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no