Madeleine Thor i IRM

Annonsemarkedet i vekst til tross for pandemi: – Ekstrem utvikling

I 2021 ble det solgt annonser for over 23 milliarder kroner.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag la MBL frem opplagstallene for siste halvår 2021. Samtidig ble også annonsetallene lagt frem.

Madeleine Thor fra IRM la frem annonsetallene for 2021. Hun viste til at det i 2021 var annonserekord. Dette til tross for at markedet fikk seg en knekk da pandemien brøt ut i 2020.

– Det tar vanligvis tre år for annonsemarkedet å komme seg etter en krise, slik som finanskrisen. Men under pandemien har vi ikke bare kommet tilbake på ett år, men også gått forbi året før pandemien, sa Thor fra scenen.

Hun forteller at det i 2021 ble lagt 23 milliarder kroner inn i det norske annonsemarkedet, en økning på 18 prosent fra året før.

– Det er dobbelt så mye som tidligere år. Det er en ekstrem utvikling.

Thor forklarer den store økningen med blant annet økt mediebruk under pandemien.

Fordelt på kategorier øker fagpresse og aviser med henholdsvis 15 og 12 prosent. Tallene er inkludert digital annonsering. TV øker med 5,9 prosent, og radio, inkludert podkast, øker med 21,8 prosent.

Thor la også frem prognosen for 2022, men påpekte at prognosen kommer samtidig som det er en krig i Europa, som gjør at det er utfordrende å sette en prognose for året.

Prognosen viser en økning i medieinvesteringene også i 2022 med 7 prosent.

– Det er ikke den samme veksten som vi har hatt i 2021, men det er likevel en vekst.

Powered by Labrador CMS