Meta
Foto: Wikimedia Commons
Meta vil bruke færre målrettede annonser
Vil la brukerne i EU velge bort målrettede annonser.
Meta vil innføre endringer på Facebook og Instagram som lar brukere i EU velge færre målrettede annonser. Det skriver blant annet Reuters. Tiltaket kommer som en respons på EUs krav om strengere personvernpraksiser.
Endringene vil gjøre det mulig for brukerne å velge annonser basert på innholdet de ser i sanntid, også kalt «kontekstbasert» målretting, istedenfor å bruke data om interesser eller aktivitetsmønstre.
Samtidig vil annonsene fortsatt kunne målrettes ut fra alder, kjønn og geografisk beliggenhet. De nye alternativene ventes å bli tilgjengelige i løpet av de kommende ukene, melder Reuters.
Meta planlegger også å senke prisen på annonsefrie abonnementer i Europa med 40 prosent. En talsperson for EU understreker at endringene er gjort uten å ha blitt godkjent eller støttet av EU.
– Den nye modellen som Meta har innført er Metas eneansvar, og den er verken støttet av eller avtalt med EU-kommisjonen, sier talspersonen til Reuters.
Leder av European Data Protection Board (EDPB), Anu Talus, sier:
– Selv om det er for tidlig å vurdere løsningen, er vi glade for at en viktig plattform annonserer at den tilbyr et nytt, gratis alternativ med begrenset profilering.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no