Sjefredaktør i VG, Gard Steiro

Raser mot Meta: – Jeg tror ikke på dere

VG-sjef Gard Steiro er ikke fornøyd med svarene han får fra Meta om falske annonser. 

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag avholdt Kulturdepartementet og Presseforbundet et dialogmøte mellom tech-gigantene og mediene. Det er det tredje dialogmøtet, og det første som er holdt åpent.

Blant temaene for møtet var falske annonser. Flere norske profiler både fra NRK, TV 2 og Schibsted har blitt misbrukt i falske annonser om krypto. I tillegg har den visuelle profilen til både Nettavisen og VG blitt brukt i falske annonser.

Sjefredaktør i VG, Gard Steiro, hadde med et ferskt eksempel på en falsk annonse hvor VGs logo er misbrukt.

Metas representant, Laura Carstens, svarte at dette var noe de fulgte med på, og at de fjernet det da de ble gjort oppmerksomme på det.

– Vi har sett en økning i annonsemisbruk fra profesjonelle svindlere, og det er stor internasjonal oppmerksomhet rundt dette, sier hun.

Steiro viste hva som skjedde da VG rapporterte annonsen, at de etter seks dager fikk til svar at annonsen ikke kom til å bli fjernet.

– Jeg hører hva du sier, men det stemmer ikke. Jeg tror ikke på dere, sa Steiro på scenen. 

VGs Gard Steiro visste frem et eksempel på en svindelannonse på Facebook, som de har forsøkt å rapporter

– Svak respons

Han er tydelig på at Meta må prioritere dette nå som de falske annonsene fremdeles er lette å oppdage, mens den situasjonen kan være en helt annen om et år.

– Dere er et av verdens største selskaper. Da må dere kunne prioritere å ta vekk falske annonser. De er enkle å lage, enkle å oppdage, og enkle å ta ned.

Til Medier24 sier Steiro at han ikke føler at han får gode svar fra tech-gigantene.

– Vi har hatt denne dialogen ganske lenge nå. Det dukker opp nye problemstillinger underveis. Og så synes jeg at responsen på de problemene vi løfter er ganske svak.

Han påpeker at det bærer preg av representantene som var på scenen for teknologiselskapene.

– De har egentlig ikke myndighet til å løse problemene vi diskuterer her. Så jeg er ikke overrasket over denne debatten her. Jeg synes vi går litt i ring.

Steiro mener at de regelverkene som nå kommer fra EU er viktige, men at utfordringene også må løses nasjonalt.

– De må mediene ta ansvar for å løse selv.

– Fruktbar dialog

Metas representant Laura Carstens

– Når forholdet mellom mediene og teknologiselskapene er så anstrengt, blir det da vanskeligere å forholde seg til å være på plattformene?

– Nei. Vi har både en god relasjon til disse plattformene og en dårlig relasjon til de, fordi vi er uenige på noen punkter. Men disse plattformene er så store og så viktige, at det å ikke forholde seg til de blir helt feil. Men vi må være restriktive med vår tilstedeværelse i sosiale medier, sier han.

– Nå har det vært tre dialogmøter mellom mediene og plattformene. Kommer man noen vei?

– Ja, det gjør man. Vi løser ikke problemet, men vi kommer en vei, sier Steiro og påpeker at han mener dialogen er fruktbar.

– Vi lærer og forstår hverandre mer, og de forstår hvordan vi jobber. Og spesielt Google har vært veldig imøtekommende. Og dialogen vår med Snapchat og TikTok er ganske ok på en del måter.

Carstens sier til Medier24 etter seansen at Meta er veldig klar over den nåværende situasjonen med svindelannonser, og at hun forstår frustrasjonen mediene har.

– Vi har iverksatt initiativer, både globalt men også i Norden for å komme problemet mer til livs. Og så ønsker jeg dialogen velkommen og håper, og forventer, at vi ser en bedring på problemet fremover.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS