Tirsdag avholdt Kulturdepartementet og Presseforbundet et
dialogmøte mellom tech-gigantene og mediene. Det er det tredje dialogmøtet, og
det første som er holdt åpent.
Sjefredaktør i VG, Gard Steiro, hadde med et ferskt eksempel
på en falsk annonse hvor VGs logo er misbrukt.
Metas representant, Laura Carstens, svarte at dette var noe de fulgte med på, og at de fjernet det da de ble gjort
oppmerksomme på det.
– Vi har sett en økning i
annonsemisbruk fra profesjonelle svindlere, og det er stor internasjonal oppmerksomhet
rundt dette, sier hun.
Steiro viste hva som skjedde da VG rapporterte annonsen, at
de etter seks dager fikk til svar at annonsen ikke kom til å bli fjernet.
– Jeg hører hva du sier, men
det stemmer ikke. Jeg tror ikke på dere, sa Steiro på scenen.
– Svak respons
Han er tydelig på at Meta må prioritere dette nå som de
falske annonsene fremdeles er lette å oppdage, mens den situasjonen kan være en
helt annen om et år.
– Dere er et av verdens
største selskaper. Da må dere kunne prioritere å ta vekk falske annonser. De er
enkle å lage, enkle å oppdage, og enkle å ta ned.
Til Medier24 sier Steiro at han ikke føler at han får gode
svar fra tech-gigantene.
– Vi har hatt denne dialogen
ganske lenge nå. Det dukker opp nye problemstillinger underveis. Og så synes
jeg at responsen på de problemene vi løfter er ganske svak.
Han påpeker at det bærer preg av representantene som var på scenen
for teknologiselskapene.
– De har egentlig ikke myndighet
til å løse problemene vi diskuterer her. Så jeg er ikke overrasket over denne
debatten her. Jeg synes vi går litt i ring.
Steiro mener at de regelverkene som nå kommer fra EU er
viktige, men at utfordringene også må løses nasjonalt.
– De må mediene ta ansvar for
å løse selv.
– Fruktbar dialog
– Når forholdet mellom
mediene og teknologiselskapene er så anstrengt, blir det da vanskeligere å forholde
seg til å være på plattformene?
– Nei. Vi har både en god
relasjon til disse plattformene og en dårlig relasjon til de, fordi vi er
uenige på noen punkter. Men disse plattformene er så store og så viktige, at
det å ikke forholde seg til de blir helt feil. Men vi må være restriktive med
vår tilstedeværelse i sosiale medier, sier han.
– Nå har det vært tre
dialogmøter mellom mediene og plattformene. Kommer man noen vei?
– Ja, det gjør man. Vi løser
ikke problemet, men vi kommer en vei, sier Steiro og påpeker at han mener
dialogen er fruktbar.
– Vi lærer og forstår
hverandre mer, og de forstår hvordan vi jobber. Og spesielt Google har vært
veldig imøtekommende. Og dialogen vår med Snapchat og TikTok er ganske ok på en
del måter.
Carstens sier til Medier24 etter seansen at Meta er veldig
klar over den nåværende situasjonen med svindelannonser, og at hun forstår
frustrasjonen mediene har.
– Vi har iverksatt
initiativer, både globalt men også i Norden for å komme problemet mer til livs.
Og så ønsker jeg dialogen velkommen og håper, og forventer, at vi ser en bedring
på problemet fremover.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no