Dagbladet har betalt mer i norsk selskapsskatt enn tech-giganter
som Google og Facebook, melder NRK.
De baserer seg på tall fra 2017-2022 som viser at Dagbladet
har betalt mer i skatt enn de store tech-selskapene, til tross for at de henter
mer av annonsekronene enn de norske mediehusene gjør.
NJ-leder Dag Idar Tryggestad sier til NRK at de mener
skattesystemet gir skjev fordeling.
– Vi er ikke overrasket over dette
eksempelet. Det er noe NJ har påpekt ved flere anledninger. Vi tenker at det
ikke er riktig at tech-gigantene kan forsyne seg fra det norske annonsemarkedet,
men i liten grad bidra til skatteinngang.
Han mener politikerne må komme på banen.
– Vi tror vi trenger en
bredere debatt om temaet. Så må man finne det virkemiddelet som er mest mulig
treffsikkert, og som gjør at ikke Norge fremstår som et skatteparadis for disse
selskapene.
Kommunikasjonssjef for Google i Norge, Sondre Ronander, skriver
til NRK at de følger gjeldende skatteregler i de landene de opererer i.
– Vi har vært og er tydelig i
det arbeidet vår støtte for å oppdatere internasjonale skatteregler. Vi håper
landene fortsetter samarbeidet for å sikre at en balansert og varig avtale
snart blir ferdigstilt.
Tall fra Medietilsynet sin økonomirapport fra oktober, viser
at norske medier taper kampen om annonsekronene mot de store gigantene, og i
fjor økte Facebook og Google sin andel av det norske markedet til 42 prosent.
I 2019 var reklameinntektene til de to selskapene på 6,3
milliarder kroner, omtrent to milliarder mer enn reklameinntektene til norske
aviser. I 2023 var Google og Facebook sin adel på over 10 milliarder kroner,
mer enn dobbelt så mye en avisene, som fikk 4,1 millioner.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no