Astrid Valen-Utvik er ekspert på sosiale medier.

Ekspert tror mediene tar feil om et Europa uten Facebook: – De lurer seg selv

Astrid Valen-Utvik tror mediene vil miste lesertrafikk, dersom Facebook og Instagram skulle forsvinne.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

De siste dagene er det blitt spekulert i at tjenester som Facebook og Instagram kan komme til å forsvinne fra Europa, om de ikke får lov til å lagre europeiske brukerdata på amerikanske servere.

Onsdag kveld gikk Facebooks eierselskap, Meta, imidlertid ut og tilbakeviste at de hadde truet med å fjerne tjenestene.

I en artikkel Medier24 publiserte onsdag, kom det fram at både Dagbladet og VG tror på økt trafikk på egne nettsider, om Metas tjenester forsvinner.

Astrid Valen-Utvik er ekspert på sosiale medier, og driver selskapet Valen-Utvik, som jobber med sosiale medier. Valen-Utvik har liten tro på at Facebook og Instagram stenges ned i Europa.

– Jeg tror de lurer seg selv litt. Den effekten de så på egne nettsider sist Instagram var nede, handler nok mer om at leserne går til VG og Dagbladet for å finne ut hva som har skjedd med tjenestene, enn at de går til avisene fordi de ikke vet hva annet de skal gjøre, sier Valen-Utvik til Medier24.

Valen-Utvik tror de norske mediene raskt måtte begynt letingen etter alternative distribusjonskanaler, om Facebook og Instagram hadde forsvunnet.

– Hvis Facebook og Instagram går ned, tror jeg medier som er vant med å dele sakene sine i sosiale medier ville fått trafikken sin redusert på lang sikt. Da måtte de lett etter alternative kanaler for å få ut stoffet sitt, sier hun.

– Veldig lite sannsynlig

– Hvor sannsynlig er det at Facebook og Instagram forsvinner fra Europa?

– Jeg tror det er veldig, veldig lite sannsynlig at det skjer, i all overskuelig framtid. Hva som kan skje mange år fram i tid, skal jeg imidlertid ikke uttale meg om, svarer Valen-Utvik.

På spørsmål om hvorfor det er viktig for Meta å kunne lagre europeiske data på amerikanske servere, sier eksperten:

– Det er en journalistisk tabloid måte å stille spørsmålet på. Jeg kan ikke nok om det tekniske, sikkerhetsmessige eller jussen bak dette, til å si noe om hvorfor det er som det er.

– Men, dette handler om at vi europeiske brukere skal kunne bruke eksempelvis amerikanske tjenester på internett, som blant annet Meta sine Facebook og Instagram, og da må de har informasjon om oss for å kunne gi oss den tjenesten vi ønsker, sier Valen-Utvik.

Hun mener det hele handler om datasikkerhet.

– Slik jeg ser det, handler dette om at vi alle ønsker oss en sikker overføring av data mellom Europa og resten av verden, og det tror jeg både Meta, EU og veldig mange av verdens virksomheter både er avhengig av, og ønsker.

Anna Hauge Heumrønningen er fagansvarlig for digital kommunikasjon hos kommunikasjonsbyrået Apeland.

– Da vil alt endres

Anna Hauge Heumrønningen er fagansvarlig for digital kommunikasjon i kommunikasjonsbyrået Apeland.

Hun tror at heller ikke at Facebook og Instagram brått vil forsvinne fra Europa. Samtidig argumenterer hun for at å gjøre plattformene sine fullstendig personvern-vennlige, vil kunne få store konsekvenser for Meta.

– De måtte gitt slipp på enorme mengder data og redusert kvaliteten på eget annonseprodukt vesentlig. Viser de først at de kan levere personvernvennlige tjenester i et marked, risikerer de å få krav fra andre markeder om å gjøre det samme der. Det er ikke Meta interessert i, sier Heumrønningen til Medier24.

Heumrønningen mener striden om dataoverføring mellom EU og USA bare er én av mange kamper Meta må kjempe i tiden framover.

Selv om det er lite sannsynlig at Facebook og Instagram forsvinner over natta en gang i 2022, bør både medier og virksomheter ha en digital strategi som tar hensyn til risikoen.

Både VG og Dagbladet tror på økt traffikk hos dem, hvis Facebook og Instagram forsvinner. Hva tenker du om det?

– Om det ikke blir en avtale er det ikke bare Facebook og Instagram som forsvinner. Da vil alt endres. Brukeratferden vil bli helt annerledes, men det er klart at det er tid som blir frigjort som kan tilfalle store medier. Med mindre det er noen andre som står klare med et alternativ som folk har lyst til å bruke tiden sin på.

Powered by Labrador CMS