World Economic Forum, CC-lisens
Det lønner seg å være toppsjef for WPP-byråene: Sir Martin Sorrell tjener 869 millioner kroner i år
Mens reklamekunder mistenker byråene for å skjule inntekter, har sjefen for det største byråkonsernet til både smør og salt på brødet.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det er Dagens Næringsliv som i en grundig oversikt mandag ser på den internasjonale reklame- og mediebyråbransjen - hvor fem menn med en gjennomsnittlig godtgjørelse på godt over 200 millioner kroner styrer det meste, skriver DN.
Og aller best går det for WPP-gruppens globale toppsjef, Sir Martin Sorrell. Ifølge DN godkjente nettopp selskapets generalforsamling en «kompensasjonspakke» på over 70 millioner pund, rundt 869 millioner kroner (!).
I Norge representeres WPP av byråer som Maxus, Mediacom, Mindshare, Mec, med flere. WPP eier blant annet også TNS Gallup og Hill & Knowlton.
Bakgrunnen for omtalen av de mektige reklametoppene er den harde stemningen i reklamebransjen for tida, der kundene mistenker byråsiden for å «skjule» egen fortjeneste og for å ikke vise åpenhet om såkalte programmatiske reklamekjøp.
Dette gjelder spesielt i USA, men også i Norge er det en gryende debatt - i påvente av en varslet undersøkelse fra Annonsørforeningen.