MBL bekreftet da feilen overfor Medier24, og beklaget til de berørte mediehusene.
– Vi kan ikke gjøre annet enn å beklage at det ble oppgitt feil tall. Vi har endelig fått oppdatert dem nå, men det tok dessverre lang tid. Det var et nitidig arbeid å få ut alle datasettene vi trengte, sier fagsjef for digital utvikling i MBL Geir E. Engen.
Lesertallene som MBL presenterer er rettesnoren for hvor mange lesere en avis når ut til. For dem som selger annonser, er dette en av de viktigste parameterne for hvem de velger å annonsere hos.
Direktør i Annonsørforeningen (ANFO), Jan Morten Drange er klar på at konsekvensene av feilrapportering fra MBL er at man får feil pris på et produkt.
– Konsekvenser av feilrapportering av tall over tid er selvsagt noe som aldri skal skje. Det betyr at prisene blir feil og man selger et varelager som ikke er reelt. I dette tilfellet er vel feilen relativt begrenset, konsekvensene små og ikke minst gikk man ut ganske omgående og erkjente feilen, sier Drange til Medier24.
– Kategorisere som uheldig
Drange sier at lesertall er det samme som lyttertall og visningstall, en sentral del av det annonsørene kjøper.
– Det er en viktig innholdskomponent i selve valutaen. Annonser og reklame prises jo ut fra blant annet lesertall. For høye tall gjør at prisene kan bli for høye, for lave tall det motsatte. Tallene isolert sett er viktige da det gir uttrykk for trender. Om tallene til enhver tid er riktige kan helt sikkert diskuteres.
På spørsmål om hvordan han vil beskrive denne feilrapporteringen, svarer Drange at det er en ripe i lakken.
– Akkurat denne saken vil jeg kategorisere som uheldig. Heldigvis for mediebransjen har de ganske mye tillit å tære på. Jeg er sikker på at dette blir ryddet opp i. At nye rutiner kommer på plass og at irritasjonen internt, i lys av at dette i det hele tatt kunne skje, sørger for at dette aldri vil skje igjen.
– Er det en skandale?
– Det er det ikke. Hadde man derimot prøvd å late som ingenting og håpe på det beste hadde man nærmet seg en situasjon man kunne kalt skandale. Heldigvis er vi ikke der.
Uflaks
Mediebransjen har vært gjennom en tung annonseperiode under koronapandemien, og stålsetter seg før landet går inn i en ny nedstegning.
Ovenfor Medier24 beklager fagsjef for digital utvikling i MBL, Geir E. Engen for feilen.
– Vi beklager selvfølgelig at det er skjedd en feil, og at vi oppdaget den så sent. Ingen av oss ønsket at dette skulle skje, svarer Engen.
Drange sier at dette er en feil som MBL helst skulle vært foruten.
– Mediebransjen har nok av utfordringer om ikke de skal få denne på toppen. Dette er ikke typisk MBL. Jeg kjenner mediebransjen som en ordentlig gjeng. Dette er uflaks, ikke udugelighet.