Digitale muligheter og annonseteknologi gir fantastiske muligheter. Men også større problemer enn noen gang

KOMMENTAR: Det er paradoksets paradoks, skriver Jan Morten Drange og Håvard Rønnevig Bakken.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • HÅVARD RØNNEVIG BAKKEN og JAN MORTEN DRANGE, Annonsørforeningen

Adtech-paradokset: Dagens digitale muligheter og adtech teknologi gir oss fantastiske muligheter for økt presisjon. Men samtidig er utfordringene å nå frem kanskje større enn noensinne. Pardoksets paradoks!

Anslagsvis 1,5 mill nordmenn ser ikke lenger reklame på nettet. De blokkerer. Tallet stiger.

Vi sier anslagsvis, og selv om tallet kanskje ”bare” er 1 million er det likevel et skyhøyt tall.

Annonseblokkeringsverktøy har blitt mainstream. Nå også på mobilen. Hvordan nå en attraktiv og betydelig andel av befolkningen som rett og slett har skrudd av?

Samtidig melder ulike ad fraud detektiver om skyhøye juksetall. En uønsket konsekvens av digitale verktøy og muligheter med de aller beste intensjoner. Milliarder av annonsørenes penger, i USD eller i andre valutaer forsvinner i svindlernes lommer.

I tillegg har vi viewability diskusjonen om hva en visning faktisk er. Når er annonsen eller budskapet tilstrekkelig eksponert for målgruppen og skal betales for?

Er det på tide å tenke verdi for mottaker fremfor ren trafikk?

Var det ikke slik at adtech, programmatiske kjøp og big data skulle gjøre slutt på påtrengende irrelevant reklame? De unge flykter fra TV-skjermen, blokkerer for reklame i digitale kanaler og toucher knapt en avis. Print-tallene stuper.

Vi hører ”Mobile First”, men hvor er de effektive reklamekampanjene?

Hva gjør vi nå?

Hvilke verktøy har vi igjen?

Hvilke påvirkningsflater og teknologi vil vokse frem i de neste årene?

Er mer egenprodusert innhold løsningen?

Er content, native advertising og smarte partnerskapsløsninger svaret?

Kan Google og Facebook løse alle våre behov?

Er ”kampanjen” død og vil den gjenoppstå?

Vil alt bli real time og ”gyldne øyeblikk”, eller vil vi oppleve situasjoner hvor ”glemte” media får sin renessanse?

Vil kreativiteten igjen vise sin kraft og styrke eller vil fremtiden drives av kun teknologi?

Vi vet ikke vi heller.

Det vi imidlertid er sikker på er er at vi står foran enda mer gjennomgripende endringer. Og ikke minst en endringstakt som kommer til å bli raskere og raskere.

På Den store annonsørdagen 14. oktober har vi samlet et knippe smarte personer fra vår bransje for å høre hva de mener om de endringene reklame- og mediebransjen står ovenfor.

Paneldebatten ledes av dagens konferansier Eva Charlotte Stenseth som for øvrig har bakgrunn fra PR-bransjen og kjenner mange av utfordringene fra innsiden.

I panelet forøvrig sitter:

  • Jan Chr. Fosseidbråthen - Daglig leder, LOS&CO
  • Per Håkon Fasting - Konserndirektør Annonse, Schibsted
  • Aina Lemoen Lunde - Kreativ Leder, DNB
  • Christian G. Træland - Senior  Marketing Manager Nordics  - PepsiCo
  • Helene Friis - Dep Manager Digital & Direct Marketing, Telenor Norge
  • Maria Aas-Eng - Adm. Dir, RED Media Consulting

Vi inviterer til debatt. Og håper vi kanskje får noen flere svar!

Powered by Labrador CMS