– På grunn av stadig nye kanaler, verktøy og fallgruver, er viktigheten av å tenke effekt og helhet i kommunikasjon større enn noen gang, sier årets jurygeneral.
Det sier Christoffer Nøkleby, som i år blir juryleder for ANFO Effekt-prisene. Nøkleby er til daglig kommunikasjonsdirektør for Mercedes-Benz i Norge.
Nylig offentliggjorde Annonsørforeningen (ANFO) årets utgave av Den Store Annonsørrapporten.
- Der fremkommer det tydelig at vi er inne i usikkerhetens tid. Blant annet opplever hele 83 prosent av norske markedssjefer at det er vanskelig å måle effekter på tvers av kanaler, heter det i en pressemelding fra ANFO.
- De digitale kanalene og verktøyene har gitt oss fabelaktige muligheter, men også nye utfordringer. Og enn så lenge synes utfordringene få mest oppmerksomhet hos norske markedssjefer. Dermed er det potensiale for å kapre markedsandeler for selskaper som ligger i forkant av utviklingen, sier Nøkleby.
- Vi markedsførere har én jobb: Å bidra til topp- og bunnlinje for arbeidsgiver. ANFO Effekt ser bort fra de kreative sidene ved jobben vår og fokuserer på de forretningsmessige resultatene.
- Derfor opplever jeg ANFO Effekt som Norges viktigste markedsføringspris, sier Nøkleby, som til daglig har ansvar for både betalt og ubetalt kommunikasjon i Mercedes-Benz.
- ANFO Effekts misjon er å synliggjøre resultatene av god kommunikasjon, noe som er langt viktigere enn enkeltvirkemidler og budsjettstørrelser. Vi tror og håper på mange sterke Effekt-cases også i år, sier prosjektdirektør Håvard Rønnevig Bakken i ANFO.
- Ikke gjør det for komplisert, men bygg opp caset slik; «Her var vi - Hit skulle vi - Dette gjorde vi - Dette oppnådde vi», avslutter Rønnevig Bakken.
Frist for innsending av case er 12. desember, og prisene deles ut 7. februar neste år.
LES OGSÅ: Vipps-kampanje tok den gjeveste prisen i ANFO Effekt. Se alle vinnerne her