Under Annonsørforeningens prisfest ANFO Effekt i Oslo torsdag kveld, ble fjorårets beste markedskommunikasjon hedret - med hele 27 forskjellige priser i fem kategorier.
De fem gullene gikk denne gang til fem forskjellige kampanjer og jobber - for henholdsvis Maxbo, Smash, Color Line, Korno og Meny, med en rekke forskjellige byråer og miljøer bak jobbene.
Særlig Orkla, OMD og Saatchi & Saatchi utpeker seg, skriver ANFO i en melding om kveldens priser. Og videre:
- Av enkeltpersoner har vi lyst å trekke frem Patrik Bergfjord fra Saatchi & Saatchi.
- LES MER om vinnerne og de forskjellige kategoriene nederst!
Hederspris til Svein Larsen
For første gang siden prisen ble etablert i 2012, ble det i år også delt ut en hederspris til Årets birøkter.
ANFO Effekt skal fremheve fremragende markedskommunikasjon som skaper verdier, uavhengig av virkemidler. Men virkemidlene og den faglige utviklingen er selvsagt viktig for effekten - og i år trekte juryen fram Svein Larsen, partner og strategisk rådgiver i hybridbyrået Futatsu.
Juryen skriver:
«Prisen går til en person som har utmerket seg med sitt faglige engasjement i vår bransje gjennom mange år. Han er engasjert i alt fra caseinnlevering til mer eller mindre opphetede faglige debatter. Han er et aktivt og til tider ganske kritisk jurymedlem og ikke minst er han raus og deler villig av sin kunnskap som foredragsholder og forfatter.
Gjennom en behagelig og relativt rolig form lar denne personen innholdet tale.
Det er en glede å tildele ANFO Effekt sin første hederspris til Svein Larsen fra Futatsu.»
Blant andre spesialpriser delte ANFO også ut en egen Kantar TNS Innsiktspris. Den gikk til Matprat for julekampanjen 2015.
Disse vant gull - og hvorfor
Det ble delt ut gull i fem kategorier på kveldens ANFO Effekt. Under følger disse vinnerne, med juryens uttalelser:
Smart Singel Gull:
Maxbo
”Klart du kan 2.0”
Årets vinner av ANFO Effekt SMART Singel er en aktør som viser mot og handlekraft i sin bransje. Med utgangspunkt i bruk av big data og mengder av søkehistorikk for å finne ut hva folk egentlig lurer på, tar aktøren en beslutning og vrir sitt markedsprogram fra tradisjonell DM med fokus på produkt og pris, over til virkemidler med høy kunderelevans. Med versjon 2.0 av «Klart Du Kan» viser aktøren selv at de KAN. Juryen har latt seg imponere av et solid innsiktsarbeid, en tydelig strategi, og en løsning som viser omsorg og engasjement for sine kunder. Med 64 «how-to» filmer publisert i tydelige spillelister på YouTube og en spredningsplan i sosiale mediekanaler vises det til slående resultater. Juryen er imponert! Gratulerer MaxBo!
Smart Multi Gull:
Smash! Orkla Snacks & Confectionary
“Til nye høyder med sosial merkevarebygging”
Vinneren av Smart Multi viser at smart merkevarebygging bidrar til å drive salg. Etter en vellykket relansering var utfordringen å opprettholde et høyere salgsnivå etter kampanjeslutt. Ved å spille på målgruppens premisser, både i innhold og kanalvalg, presterer caset å vise at sosiale medier kan sikre salg. Til tross for reduserte markedsbudsjetter, har Smash! bevist at man kan oppnå vedvarende høyt salg bortom kampanjeeffekter gjennom en tydelig strategi, rendyrking av merkevare og smarte kvalitative og kreative uttak. Gratulerer!
BtoB Gull:
Color Line
”Flaskepost”
Juryen i B2B – business to business – fikk 10 gode case til vurdering. Casene var fra mange ulike bransjer, men hadde de til felles at du viste målrettet arbeid for å nå frem med gode tilbud til beslutningstagere i bedrifter, etater og organisasjoner. Vinnercaset er en kampanje som imponerte med sin enkle og klare strategi, klok gjenbruk av en velkjent idé og god gjennomføring.
Målet var at en henvendelse til 9 000 potensielle kunder skulle ende med 30 kjøp, til en verdi av 4,5 millioner kroner. Resultatet ble 107 kjøp, til en verdi av 17 millioner.
Kjernen i kampanjen var ikke en moderne, digital løsning, men en kommunikasjonskanal som ble oppfunnet 310 år før vår tidsregning.
NY Gull:
Orkla Snacks & Confectionery
Kornmo Knekkebrød. ”Gammel dame i ny drakt”
Årets vinner i kategorien NY stod ovenfor en solid utfordring; De hadde en tradisjonsrik merkevare med høy kjennskap, men i en kategori som har en sterkt nedadgående trend. De hadde tapt over 50% volum de siste 10 årene og hadde en brukergruppe som ble stadig eldre. De over 70 år spiste mest. Mulighetene lå i å flytte merkevaren over i en nye nærliggende kategori som var i sterk vekst. I et lunt kreativt univers som oser av varme og folkelighet har de fått oppmerksomhet blant en bred og noe yngre målgruppe.
Smakstester viste at produktutviklingen har lykkes og det ble forsterket gjennom butikkaktiviteter og rabattkuponger som stimulerte til prøving. Juryen lar seg imponerer over hvordan de har klart å forflytte en merkevare fra noe usunt til noe sunt på kort tid. Kornmo sin reise fra matkjeks til knekkebrød er bygget på en gjennomarbeidet lansering i alle faser! De har solgt over en million knekkebrødpakker og etablert seg som 4.største variant ut av butikk, kun slått av de tre aller meste kjente variantene til den største aktøren i kategorien, Wasa. Ikke verst av en nykommer!
VEKST Gull:
MENY
”Spiser du bedre, lever du bedre” «Caset presenterer en grundig og tydelig analyse over utfordringer og muligheter merkevaren har i kategorien. Basert på innsikten og analysene beskrives en tydelig strategi for hvordan merkevaren skulle differensiere seg i denne kategorien, og gjennom dette få flere kunder til å besøke oftere og handle mer. Uttaket og helheten i elementene som leverer strategien i kundemøtet er klokkerene og leverer et overbevisende og sterkt resultat. Caset evner å dokumentere en klar og tydelig sammenheng mellom innsikt, strategi, tiltak og resultat. Juryen gratulerer Meny med Gull i vekstkategorien for caset ”Spiser du bedre, lever du bedre»”.
Her er alle vinnere og diplomer, med respektive byråer og oppdragsgivere:
Smart Singel
Maxbo: Klart du kan 2.0 | Maxbo, McCann, Mindshare, Google, Antimedia | Gull |
Norwegian: Brad is single | Norwegian, TRY, Vizeum | Sølv |
Color Line: Flaskepost | Color Line, OMD, Bring | Bronse |
Smash: Årets ondeste kampanje | Orkla C&S, OMD, Saatchi&Saatchi | Diplom |
Operaen: WAR | Den Norske Opera & Ballett, Red Media, Heia de som vinner | Diplom |
Volvo: Si hei til nye V90 | Volvo, JCP, Good Morning, Mindshare, SCP Grey | Diplom |
Volkswagen: Trailerassist | VW, MediaCom, TRY | Diplom |
Tine: WOW Effekten | Tine, Mediacom, Dveg, VG, Moods of Norway | Diplom |
Smart Muliti
Smash: Til nye høyder.. | Orkla C&S, OMD, Saatchi&Saatchi | Gull |
Grandiosa: Fra kortsiktig verdi jag til langsiktig volumvekst | Orkla Foods, OMD, TRY, DesignHouse | Sølv |
MatPrat: Juleindeks | Matprat, MediaCom, Anorak | Bronse |
Meny: Spiser du bedre lever du bedre | Meny, Kitchen, Carat, Making Waves, Gambit | Diplom |
Honda MC | Honda MC, Tenk Kommunikasjon | Diplom |
Tine: Tinemelk. Hvordan snu en supertanker | Tine, Apeland, Mediacom | Diplom |
Hageland | Hageland, Retail in Media, RED Performance, RED Media Consulting, Retail Production, Boosstcom, Plapre | Diplom |
BtoB
Color Line: Flaskepost | Color Line, OMD, Bring | Gull |
Telenor Bedrift: I en verden der alt går raskere går ingenting raskere enn fiber | Telenor, Starcom | Sølv |
DNB: Vipps for lag og foreninger | DNB, POL, Vizeum | Bronse |
Ny
Orkla: Kornmo Knekkebrød. Gammel dame i ny drakt | Orkla C&S, OMD, Saatchi&Saatchi | Gull |
Gjensidige: Lansering Øvelseskjørings App | Gjensidige, Ernö, Agens, Hyper, Vizeum | Sølv |
Diplom Is: Wanted | Diplom Is, Los & Co, MediaCom | Bronse |
Orkla: Totenflak 2016 | Orkla C&S, OMD, Saatchi&Saatchi | Diplom |
Finnmark Rein: Samisk merkevare skapte norsk matrevolusjon | Finnmark Rein, Bonvik AS, Handeland PR, Uniform | Diplom |
Vekst
Meny: Spiser du bedre, lever du bedre | Meny, Kitchen, Carat, Making Waves, Gambit | Gull |
DNB: DNB Ung | DNB, TRY, Vizeum, Mexiko Media | Sølv |
Gjensidige: taima og tilrettelagt vekst. Kundeutbytte | Gjensidige, Ernö, Hyper, Vizeum | Bronse |
Pepsico: Pepsi Max., It´s kind of fun to do the impossible | Pepsico, Ringnes, OMD, Yellow Banana, JCP Event, JCP Ignite | Diplom |