Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen i blått.
Foto: Kent Olsen
Medieorganisasjoner vil gjenopplive momsreglene
I et samlet høringssvar ber norske medieorganisasjoner om å få tilbake momsfritaket slik det var, men med én endring.
En rekke medieorganisasjoner har sendt en samlet henstilling til Stortingets finanskomité, der de ber om at momsfritaket for elektroniske nyhetstjenester gjeninnføres.
Men de ønsker en betingelse for momsfritaket: At innholdet er rettet mot allmennheten i Norge.
Høringssvaret er sendt på vegne av Norsk Presseforbund, Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Fagpressen, Mediebedriftenes Landsforening, Landslaget for lokalaviser og Norsk lokalradioforbund.
Momsfritaket for elektroniske nyhetstjenester ble foreslått avviklet i forslaget til statsbudsjett for 2023 - forslaget gikk gjennom. Aviser har fremdeles momsfritak, men må nå hovedsaklig inneholde tekst eller stillbilder for å få fritak.
Avviklingen førte til at TV-kanalpakker og strømmetjenester ikke lenger kunne selges med momsfritak.
Fritaket gjelder derfor ikke for TV 2 - noe som skaper stor frustrasjon.
I forrige uke ble et nytt forslag sendt på høring, der regjeringen foreslår å lempe på kravet til innhold av tekst og stillbilder for at en avis kan omsettes uten merverdiavgift - fra et krav på at rundt 80 prosent av innholdet skal være tekst og stillbilder, ned til at kravet er over 50 prosent av innholdet.
Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen har tidligere sagt til Medier24 at hun skulle ønske at forslaget i høst ikke kom i budsjettet i det hele tatt.
– Nå har vi kommet et godt stykke på veien og løst situasjonen for avisene, så må vi jobbe videre for å finne en måte der all nyhetsjournalistikk kan ha momsfritak, men at det ikke kan utnyttes, sa hun.
RETTELSE: I en tidligere versjon av denne saken sto Mediebedriftenes Landsforening ikke oppnevnt blant avsenderne av høringssvaret. Feilen ble fikset 16.05.23, kl. 00.16.