Samtidig meldte selskapet at de justerer ned forventningene for neste kvartal, og at de forventer en nedgang på mellom 12-16 prosent i annonseinntekter i andre kvartal.
Hvilke konsekvenser får de fallende inntektene og aksjeverdien for den norske delen av virksomheten, som blant annet nettopp har lagt bak seg sin første sesong med Premier League-rettighetene?
NTNU-professor Harry Solberg er ekspert på sport og økonomi.
Han påpeker at førsteåret med nye rettigheter ofte kan være utfordrende for medieselskapene.
– Viaplay skal hente kundene fra TV 2 som hadde Premier League før dem. Man snakker ofte om at man sliter med det første året. Det må man være forberedt på, sier Solberg til Medier24.
Han uttalte seg også om Viaplay-krisen til VG tidligere denne uken.
Samtidig påpeker professoren at problemene for det nordiske selskapet virker større enn de har tatt høyde for, ut ifra det han kjenner til gjennom media.
– Jeg vet ikke hvor røde tallene er, men jeg skjønner at de har en betydelig rødfarge. Det kan være de må selge om de ikke klarer å betale, sier Solberg.
I dag sitter Viaplay blant annet på rettighetene til deler av verdenscupen i langrenn, VM i alpint og nordiske grener, Europaligaen i fotball, håndball-VM for kvinner og menn, Formel 1 og ikke minst Premier League.
I 2020 sikret Viaplay seg de svært så populære rettighetene fra den engelske fotballigaen fram til 2028. Daværende rettighetshaver TV 2 - ved sjef Olav T. Sandnes - uttalte da til VG at prisen ble for høy for dem.
De som forvalter rettighetene til Premier League skal imidlertid ikke godta at konkurrenter slår seg sammen for å legge inn felles bud, ifølge Solberg.
– Men hva du gjør etter at du har kjøpt rettighetene tror jeg ikke de som forvalter rettighetene til Premier League bryr seg om. De er interessert i å få inn penger, sier han.
Solberg tror deler av utfordringene til Viaplay ligger i pirat-streaming av Premier League.
– Det blir mer og mer vanlig å se Premier League gratis. Man har også dem som tilbyr streaming til en rimeligere pris, sier han.
– Kvaliteten er heller ikke så forskjellig fra å ha vanlig abonnement. Det er mange som finner det for dyrt å abonnere privat, sier Solberg, som forsker på temaet.
– Straffet dem knallhardt
Vilde Schanke Sundet er forsker ved Institutt for medier og kommunikasjon, UiO og førsteamanuensis ved Institutt for journalistikk og mediefag, OsloMet.
Hun trekker fram at Viaplay selv viser til tre ting for hvorfor selskapet har havnet i situasjonen de er i dag:
– De peker på et nedkjølt annonsemarked, en lavere økning av forventede abonnenter, samt en generell prisvekst og svak krone som har mye å si for internasjonale aktører, sier Sundet til Medier24.
Hun gir også et historisk blikk på den globale strømmekampen.
– TV-strømmemarkedet har de siste årene vært preget av store aktører som har satt inn mye penger. Målet er å komme seg i en ledende posisjon for å tjene penger på lang sikt. Flere har stilt spørsmål om hvor bærekraftig det egentlig er, sier UiO-forskeren.
Aksjefallet til Viaplay har vist at markedet er sensitivt, forteller hun.
– Det straffet dem knallhardt, sier Sundet.
På spørsmål om hva konsekvensene nå kan bli for Viaplay, understreker Sundet at det blir spekulering fra hennes side.
– Har de for høye kostnader må de spare. Da kan de enten selge rettigheter eller kutte kostnader, sier UiO-forskeren og trekker fram at Anders Jensen gikk på dagen på mandag.
– Da kan man gjette at det har vært diskusjoner internt om veien videre, og at man kanskje må ta noen innstrammingsrunder fremover.
Artikkelen fortsetter under bildet
– Ikke positive nyheter
Medier24 har vært i kontakt med med P4-sjef Kenneth Andresen, som også er Viaplay-ledelsens representant i Norge. Han ønsker ikke å kommentere saken, og henviser videre til ledelsen i Sverige.
Det samme gjør Viaplays sportssjef i Norge, Kristian Oma.
Medier24 har sendt følgende sju spørsmål Viaplay-ledelsen:
– I pressemeldingen står det at kostnadsprogrammene ikke har dempet effektene i ønsket grad. Vil det bli satt inn flere kostnadsprogrammer?
– Hvordan vil nyhetene fra i dag tidlig påvirke den norske delen av selskapet? Vil det komme nedbemanninger eller omstruktureringer?
– Vil dette påvirke prisen for abonnement?
– Premier League har vært en stor satsing for Viaplay. Vil den påvirkes?
– Vil dere gjøre endringer i den norske delen av produksjonen av Premier League?
– Kan det være aktuelt å samkjøre den norske produksjonen av Premier League med andre land hvor dere har Premier League-produksjoner?
– Kan det være aktuelt å selge sportsrettigheter som dere besitter?
Viaplay-ledelsen ønsker ikke kommentere saken noe ytterligere utover pressemeldingen som ble sendt ut mandag, opplyser PR-sjef Nicholas Smith til Medier24.
P4-klubbleder Petter Marius Udland sier til Medier24 at de foreløpig ikke har fått beskjed om noe etter mandagens nyhet.
– Slike beskjeder fra konsernet er ikke positive nyheter, men vi har ikke fått noen konkret beskjed om konsekvenser for oss. Da forholder vi oss til det inntil videre, sier han.
Udland beskriver den generelle holdningen på huset som avventende, og sier det fortsatt er tidlig i saken.
– For klubbens og mitt vedkommende så er det viktigste at våre medlemmers interesser er ivaretatt, sier han.
Viaplay eier både strømmetjenesten med samme navn og TV- og radiokanaler som TV3 og P4.