NRK når 92 prosent av alle nordmenn daglig. Det kunne analysesjef Kristian Tolonen fortelle Kringkastingsrådet, da de var samlet til årets første møte.
Tolonen var naturligvis svært fornøyd da han la fram de ferske tallene for 2021, fra en undersøkelse utført av Kantar.
– Litt ydmykt er det kanskje lov å si at det både er Norden-rekord og antakeligvis verdensrekord i demokratiske land, sa Tolonen til rådet.
Tolonen fortalte at NRKs dekningstall har steget jevnlig over lengre tid.
– Dette er toppen av en langsiktig kurve. Da vi begynte å måle mediehuset vårt hadde vi 83 prosent daglig dekning. NRK har lyktes med å følge mediekurven, og leverer årsbeste med tanke på hvor mange vi når ut til på en dag.
Den laveste NRK-dekningen i befolkningen er i segmentet barn mellom 2to og elleve år. Der er den daglige dekningen på 72 prosent.
Blant tenåringer i aldersgruppen 12–18 år nås 77 prosent av segmentet, mens 78 prosent blant innvandrere over 12 år daglig nås av NRKs produkter.
Mener posisjonen er sterk på radio
Underveis i presentasjonen, argumenterte Tolonen for at mediebransjen er inne i en gullalder for lydprodukter.
I det samlede radio- og podkastkonsumet i Norge, er NRK 19 prosent større enn Spotify når det gjelder daglig dekning i befolkningen, med 60 prosent daglig nådde lyttere.
I kategorien 12–18 år knuser likevel Spotify NRK. Der når Spotify 80 prosent i segmentet, mens NRK kun når 31 prosent av disse. Kun én prosent av disse bruker NRK Radios app daglig.
– NRKs posisjon i radiomarkedet er veldig sterk og stabil, med to tredjedeler av radiolyttingen, og NRK er landets største målt i hvor mange som har lyttet til en podkast fra NRK i Norge, sa Tolonen.
Og fortsatte:
– Vi er ikke størst på lyd i alle segmenter, og har en ganske liten digital posisjon på vår strømmetjeneste.
– Falt dramatisk
Tolonen ga også Kringkastingsrådet en innføring i NRKs seertall på TV og strømming.
På lineær-TV fortsetter tidsbruken å falle i befolkningen, forklarte han.
– Selv om dekningen, altså hvor mange som har vært innom det, ikke faller så mye, har kringkastet TV-tid i Norge falt ganske dramatisk siden 2010.
I 2010 så befolkningen daglig nærmere tre timer, eller 180 minutter TV, ifølge analysesjefen. I 2022 er tallet kraftig redusert, og ligger på 108 minutter daglig.
Tolonen fortalte også at seertiden på lineær-TV blant de unge er lav, med omtrent 20 minutters tittetid.
– De 20 minuttene går i stadig større grad til live-eventer, finalen i Farmen, MGP og store idrettsbegivenheter, sa han.
For annen type TV-titting, blir lineær-TV fort utkonkurrert av andre plattformer, ifølge Tolonen.
– Da velger de heller en strømmetjeneste, fastslo analysesjefen