DN-redaktør Amund Djuve
Eira Lie Jor
Aldri tidligere har så mange betalt for tilgang til DNs journalistikk
Dagens Næringsliv opplevde en opplagsrekord i 2020.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Dagens Næringsliv satte offisiell opplagsrekord i 2020 med 92.647. Aldri tidligere har så mange betalt for tilgang til DNs journalistikk, opplyser avisen i en pressemelding.
Sjefredaktør Amund Djuve understreker at opplagsrekorden er et resultat av at Dagens Næringsliv har fått på plass en god digital forretningsmodell.
I fjerde kvartal 2020 var også DNs inntekter fra digitale reklame- og kommunikasjonstjenester høyere enn for printannonsering for første gang.
– 2020 var – på tross av koronapandemien – et godt år for oss. Opplagstallet bekrefter det våre interne målinger har vist. Vi hadde 25% digital abonnementsvekst og sterk vekst i digital bruk av journalistikken i 2020. Og på mine mer enn 20 år som sjefredaktør kan jeg ikke huske en så lang periode med så jevnt høy journalistisk kvalitet i DN som det siste halve året, sier Djuve.
For noen år siden meldte DN seg ut av opplagsberegningen, blant annet fordi de mente den klassiske måten å beregne opplag på ikke ga et reelt bilde av opplaget i et mediehus med mange store kollektive abonnementsavtaler.
– Nå har MBL endret beregningsmetode, og vi ser at den nye måten å telle på gir et riktigere bilde av situasjonen for et mediehus som oss. Derfor har vi meldt oss på igjen – og det er særlig hyggelig å kunne komme tilbake med en opplagsrekord, sier Amund Djuve