I en pressemelding tirsdag ble det kjent at Amund Djuve blir konsernsjef for DN Media Group, mens Baard Haugen blir konsernsjef for NHST Holding samt arbeidende styreleder i DN Media Group.
I flere år har Djuve stilt spørsmålet «Hva føler du nå?» til Gaselle-vinnere fra scenen.
Nå får han spørsmålet i retur.
– Jeg gleder meg. Jeg synes det er en flott jobb med å lede et fint selskap med noen av de beste hodene i mediebransjen, sier han til Medier24.
– Det er gode muligheter til å bli enda bedre, og det kan vi med utgangspunkt i sterke posisjoner i Norge og internasjonalt.
Han vil ikke peke på én stor ting å ta tak i med en gang.
Men utvikling av redaksjonelle publikasjoner og digitale produkter og kapitalisering av merkevarene er noe det vil jobbes langsiktig med.
Og han innrømmer én ting:
– Vi må jobbe med å få bedre lønnsomhet enn det vi har hatt de siste årene.
DN Media Group fikk i første kvartal i år en EBITDA på 3,5 millioner kroner. Første kvartal i fjor endte selskapet med en EBITDA på -3 millioner kroner.
Høye ambisjoner
Djuves makker Baard Haugen sier at dårlig lønnsomhet ikke bare gjelder DN Media Group, men også hele konsernet.
– Ingen av delene har gått spesielt bra de siste årene. Det er forbedringsmuligheter og forbedringsbehov overalt, sier han.
Han legger ikke skjul på at SaaS-delen (Software as a Service), som består av MyNewsDesk og Mention, ikke har gått bra.
Ifølge kvartalsrapporten for første kvartal i år endte SaaS-delen med en EBITDA på -14,9 millioner kroner dette kvartalet. EBITDA for samme kvartal i fjor endte på -10,7 millioner kroner.
Han forklarer at de har vært i en periode der det har vært nødvendig å investere mye i produktutvikling for å ikke bli akterutseilt i markedet.
– Det koster penger, og resultatene de siste årene har ikke vært spesielt gode, kommenterer han.
– Vi har ikke fått den veksten som vi hadde ambisjoner om.
Tiltak som å ta ned kostnader og å jobbe videre på inntektssiden med produkt og salg er fokuset nå.
Spesielt Mention har slitt med å bli lønnsomt.
– Det er det som har vært den største utfordringen. Det er en virksomhet som egentlig ikke har levert det vi hadde trodd, verken på topplinje eller bunnlinje siden det ble kjøpt for snart seks år siden, sier Haugen.
Ikke bare journalistikk
I pressemeldingen sier Djuve at de skal bruke posisjonen til å «utvikle journalistikken digitalt og bygge opp lønnsomme produkter og tjenester».
Til Medier24 utdyper han:
– For å lykkes som medieselskap i dag så må du både ha førsteklasses journalistikk og førsteklasses digitale produkter for å distribuere journalistikken og lage gode, kommersielle tilbud til kundene våre.
Han sier at de er den ledende næringslivspublikasjonen i Norge, og har ledende bransjepublikasjoner i Norge og internasjonalt innenfor shipping, energi og sjømat.
– Jeg tror vi har et uutnyttet potensial i å kapitalisere på dette, sier han, og fortsetter:
– Som konsernsjef er det det jeg ser fram til nå; å se hvordan vi kan utnytte våre sterke merkevarer bedre både ute i markedet, og se om vi kan i større grad enn det vi gjør nå, bruke de sterke merkevarene til å hjelpe hverandre i større grad enn det vi har fått til nå.
På spørsmål om det er stoffutveksling han sikter til, vil han ikke gå i for mye detalj.
– Men mange av disse publikasjonene skriver om bransjer og selskaper som er relatert til hverandre.
Begge to starter i rollene allerede tirsdag. De sier følgende om mannen de tar over etter:
– Jeg har jobbet sammen med Trond i 17 år og har satt stor pris på det, sier Djuve.
– Vi har et utmerket forhold til Trond, og ønsker å ha et utmerket forhold til Trond, sier Haugen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no